Sano se twiitaten
"Tässä on liikaa sanoja", tuskailee oppilas saatuaan kertausmonisteen päättökoetta varten. Kohta kuuluu huokaus: "Onko molemmat puolet pakko lukea?" Niinpä. Lukemalla oppiminen on sitten painokoneen keksimisen ollut SE oppimisen keino, laajojenkin tekstien kirjoittaminen oppimisen todiste. Miten vähän riittää? Testasimme asiaa kysymällä yhdeksäsluokkalaisilta, mitä olennaista eri oppiaineista he tiivistäisivät Twitter-viestin mittaan. Twitter-sukupolven oppimäärät, olkaa hyvä:
#matematiikka: Kanta kertaa korkeus jaettuna kahdella.
#fysiikka: Itikka, itikka, hiihto, hiihto.
#kemia: Kemiassa tarvitsee osata laskea vain kymmeneen.
#äidinkieli ja kirjallisuus: Muista oikein kirjoitus.
#englanti: Would, could ja should ei ikinä if:n kanssa.
#ruotsi: Puss och kram alla.
#ranska: Ne ja pas verbin molemmin puolin.
#historia: Suuret miehet tappaa.
#yhteiskuntaoppi: Käytä rahaa järkevästi.
#uskonto: Vuonna 1054 erosivat ortodoksinen ja katolinen kirkko toisistaan.
#biologia: Kettu ja naali eivät voi lisääntyä keskenään.
#maantieto: Pohjoinen, koillinen, / itä, kaakko, etelä, / lounas, länsi ja luode. (Melodia ei näy tässä!)
#kotitalous: Kyllä tätä voi vielä käyttää.
#tekstiilityö: Jätä aina saumanvara.
#musiikki: Laulakaa mieluummin täysillä metsään kuin hiljaa ja oikein.
#liikunta: Rennot kädet ja katse pallossa loppuun asti.
#terveystieto: Ei mitään päihteitä, eikä suojaamatonta seksiä.
Jopa Twitter-viestiäkin (140 merkkiä) vähemmällä siis pärjätään. Jokunen jää kyllä hämäräksi, toisissa on muuten vain haiku-runoista tuttua, filosofista tiiviyden lumoa. Ja epäilemättä sitä oppimistakin on tapahtunut.
Olet lukuvuoden 2012-2013 viimeisen Huvituksen sivuilla, joille on tuttuun tapaan päätynyt uutisia ja muita tuotoksia viime kuukausilta. Varsinaisissa jutuissa emme pystyneet emmekä edes pyrkineet Twitter-mittoihin. Julistetaan silti vielä Huvituksen kesäkisa tästä aiheesta avatuksi: parhaat lomatwiitit palkitaan syksyn alussa. Lähetä omasi osoitteeseen vesa.vainikainen@kuopio.fi
Mutta kesää, sitä ei tiivistetä yhtään!
Minna Miettinen
torstai 30. toukokuuta 2013
Nuori Minna 2013
Teksti ja kuvat: Minna Miettinen
Jo kahdeksas Nuori Minna
Janita Sinkkonen, 9C
Jo kahdeksas Nuori Minna
Vapun alla yhdeksäsluokkalaiset joutuivat pinteeseen: kuka luokalta Minna-ehdokkaaksi? Nuori Minna -palkinnon saaja voi olla tyttö tai poika, joka pitää kirjoittamisesta
ja on taitava sanankäyttäjä. Hän on kiinnostunut kielistä sekä kulttuurista.
Lisäksi hän on aktiivinen sekä sosiaalinen, suvaitsevainen nuori, jolla on
toteutettavia ideoita.
Keskustelun ja luokittain toteutetun valinnan jälkeen ehdolle saatiin seuraavat oppilaat, joista kuvan yhteydessä näkyy myös luokkalaisten esittämiä perusteluja. Koko koulun oppilaiden nähtäväksi ja siis lopullisen Nuori Minna -äänestyksen tueksi kuvattiin myös tämän jutun lopusta löytyvä haastattelu.
Päivitys 2.6.2013
Kevätjuhlassa julistetettiin Nuori Minna 2013 palkinnon saaja, joka on tänä vuonna Ella Vähäpassi luokalta 9f. Onnittelut Ellalle!
Päivitys 2.6.2013
Kevätjuhlassa julistetettiin Nuori Minna 2013 palkinnon saaja, joka on tänä vuonna Ella Vähäpassi luokalta 9f. Onnittelut Ellalle!
Ella vastaanotti kunniakirjan ja Nuori Minna patsaan. |
Rosariina Suhonen 9a |
Rosariina Suhonen, 9A
- on hyvä kielissä
- lukee paljon ja osaa kirjoittaa uskomattoman hyvin
- viisas, kiltti ja mahtava
Amanda Abdel Hamid 9b |
Amanda Abdelhamid, 9B
- rohkea ja aloitteellinen
- älykäs, monipuolisesti sivistynyt
Janita Sinkkonen 9c |
- ihana persoona ja sanoo oman mielipiteensä
- monipuolisia ideoita
- kirjoittaa hyviä tarinoita
Eevi Isotalo 9d |
Eevi Isotalo, 9D
- syvällinen pohdiskelija ja aktiivinen osallistuja
- myönteinen ja tarkasti asioihin paneutuva luonne
Santeri Hänninen 9e |
Santeri Hänninen, 9E
- tulee hyvin toimeen kaikkien kanssa
- hyvä puhuja
- kantaaottava ja iloinen
Ella Vähäpassi 9f |
Ella Vähäpassi, 9F
- kiinnostunut nuorten asioista
- sanavalmis
- järkevä, ihana ja rauhallinen
Tunnisteet:
kilpailu,
Nuori Minna,
äidinkieli
Lähettänyt
Vesa Vainikainen
Seiskat suolla
Teksti: Varpu Falkenberg 7a
Kuvat: Varpu Falkenberg 7a, Vesa Vainikainen
Video: Roosa Oikarinen 7a
Uppoaa, ei uppoa, uppoaa ...
Kuvat: Varpu Falkenberg 7a, Vesa Vainikainen
Video: Roosa Oikarinen 7a
Uppoaa, ei uppoa, uppoaa ...
Vesinäytteiden vertailua. |
Suoretkipäivä herätti ennakkoon erilaisia mielipiteitä. Osa
oli innoissaan, osa kaihtoi ajatusta kastumisesta jo etukäteen.
Aamulla menimme normaalisti kouluun, jossa piti tehdä
saamaamme monisteeseen kaksi ensimmäistä tehtävää. Ensimmäiseen tehtävään
sisältyi video, jonka aikana piti tehdä muistiinpanoja suosta. Toinen tehtävä
oli kasvintunnistus, jossa piti yrittää tunnistaa kymmenen suokasvia taululle
kiinnitetyistä kasveista.
Jokainen oli näiden tehtävien jälkeen hommannut itselleen
kyydin suolle, pyörän, tarakan tai vaikkapa äidin tai kaverin auton. Kävellen
olisi tullut kiire.
Kun pääsimme suolle, pyörät jätettiin parkkipaikalle.
Laskeuduimme keltaisin nauhoin merkittyä polkua kannon luo, jossa ensimmäisenä
tehtävänä täytyi selvittää puun ikä laskemalla vuosirenkaat. Tulokset
heittelivät reilusti, mutta jonkinlaiseen sopuun siitäkin päästiin. Tässä
vaiheessa homma oli vielä melko kuivaa; jotkut upposivat reisiä myöten jo
ensiaskelilla.
Iloisia tunnelmia juoksun jälkeen |
Suokasveja pääsi näkemään paremmin paikan päällä, ja olimme
aamulla saaneet jo hyvän startin suokasvien tunnistamisessa. Suolla oli
vilpoisampaa kuin ylhäällä aurinkoisella parkkipaikalla, mutta hyppiessä tuli
jo riittävän lämmin. Suolla oli runsaasti itikoita, jonka monet huomasivat
jälkeenpäin puremista. Myös muita selkärangattomia pystyi havaitsemaan, kuten
hämähäkkejä.
Toiminnallinen puoli saatiin myös esiin, kun luokka lähti
harjoittamaan suojuoksua. Kyseisessä lajissa täytyi olla tarkkana ettei astu
harha-askelia tai kaadu rähmälleen. Rohkeutta täytyi monen kerätä pitkään,
mutta pian kaikki oli saatu jo toiselle puolelle, hengissä ja lähes kuivana.
Haastateltavana Tommi Kokkonen 7a luokalta.
Olitko ennen käynyt suolla?
"Muutaman kerran."
Kastuitko kertaakaan?
"Kyllä. Ja paljon."
Yllätyitkö mistään suolla?
"Kyllä, siellä oli pieni suolampi joka oli silti yllättävän
syvä, 5 metriä."
Mitkä ovat fiilikset?
Suon iän määrittämiseen tarvittiin pitkä keppi ja rohkea
oppilas, joka ei pelännyt kosteaa ja mutaista suota. Tarvikkeet löytyivät, ja
mittasimme suon turvekerroksen, joka oli yli 190 senttiä! Teimme luokan kanssa
pikaisen laskutoimituksen, jolla selviäisi suon ikä. Kun suon turvekerros
lisääntyy joka vuosi 1 millin, miten vanha tämä suo olisi? Luokka laski suon
olevan lähes 2000 vuotta vanha.
Loppupuolella keräsimme suokasveja seuraavan kesän
kasvikansioon, ja havainnoimme vielä muutamia rantakasveja.
Lähdimme suolta jo ennen yhtätoista, kun kaikki tehtävät oli
tehty. Monet olivat tyytyväisiä suoretkeen, ja joillekin se oli varmasti vasta
ensimmäinen kerta suolla. Luokalle tuli hyvä fiilis retkestä (ainakin mitä
ulkoapäin katsoi) pienistä kastumisista huolimatta.
Tunnisteet:
7lk,
biologia,
maastotyöt,
suo
Lähettänyt
Vesa Vainikainen
Huvituksen kevätvisa
Teksti: Minna Miattinen
Kuvat: Vesa Vainikainen
Kuinka hyvin tunnet opettajasi?
Kuvat: Vesa Vainikainen
Kuinka hyvin tunnet opettajasi?
Alla on joukko väittämiä koulumme pitkäaikaisista
opettajista Ulliksesta, Tuulasta ja Maaretista. Keneen arvelet väitteen sopivan? Osumia
voi olla yhdellä rivillä useitakin. Palauta lappunen kanslian edessä olevaa
laatikkoon. Oikea rivi paljastuu kevätjuhlassa. Vastanneiden kesken arvotaan palkinto.
- Aloitti koulunkäynnin viisivuotiaana
- Voitti 60 m juoksukilpailun
- Opettaja moitti "hätähousuksi"
- Sai yhden ainoan kerran jälki-istuntoa, koska piiloutui ulkovälitunnilla karttavarastoon poikaystävänsä kanssa
- Pesi luokanvalvojan ikkunat
- Ansaitsi taskurahaa keräämällä käpyjä, poimimalla hilloja ja pyydystämällä ansoilla riekkoja
- Sai käytöksenalennuksen lintsaamisesta
- Sai hymytyttöpalkinnon
- Esitti nuorisoseuran näytelmässä Savonmuan Hilimaa ja sai siitä lempinimen Hilma
Päivitys 2.6.2013
Kisaan tuli mukavasti vastauksia. Onnetar arpoi voittajaksi 8e luokalta Roosa Kasasen. Palkinnoksi hän pääsee valitsemaansa elokuvaan kaverinsa kanssa. Onnittelut Roosalle!Ullis |
Tuula |
Maaret |
Lähettänyt
Vesa Vainikainen
Musiikkiluokkien kevätkonsertti 2013
Teksti ja video: Eevi Isotalo, 9D
Kuvat: Sonja Herranen, Ari Kokkonen, Riitta Repo
Minari Goes British
Tiistaina 28.5.2013 Minari pääsi taas tanssahtelemaan ja nauttimaan musiikkiluokkien perinteisissä kevätkonserttitanssiaisista kylpylä-hotelli Rauhalahteen, niin nykyajan, kun vanhojenkin brittiläisten hittibiisen tahtiin.
Kuvat: Sonja Herranen, Ari Kokkonen, Riitta Repo
Minari Goes British
Isohali |
Konserttiosuuden aikana saimme kuulla niin Musen, Oasiksen, Adelen sekä Paloma Faithin tunnetuksi tekemien kappaleiden sovituksia orkesterille.
Jälleen kerran sai musiikinopettaja Marianne Liimatainen olla oppilaistaan ylpeä:
"Kiitos näistä ihanista muksuista" hän vanhemmille tokaisi.
Konserttiosuuden jälkeen oli väliaika ja tarjolla mansikkakakkua. Ja seuraavaksi olikin illan odotetuin osuus nimittäin itse tanssiaiset! Jo ensimmäisestä kappaleesta lähtien oli tanssilattia täynnä ja hittibiisit kuten Call me maybe, Only girl in the world, Moves like Jagger ja Frontside Ollie saivat suuren suosion ja tanssijoukon laulamaan täysiä mukana! Myös Mikä kesä ja Jäätelökesä kappaleet saivat jo fiilistelemään edessä häämöttävää lomaa.
Ilta oli kaikin puolin huippu ja onnistunut, ja musiikkiluokkalaisten ahkera harjoittelu tuotti jälleen tulosta! Ja toki illan aikana pääsi taas ihailemaan myös pukuloistoa ja kampauksia, joihin oli selvästi panostettu tänä vuonna.
Illan kruunasi 9A luokan näyttävä poistuminen limusiinilla jatkoilleen ravintola Memphikseen juhlistamaan viimeisiä kevätkonserttitanssiaisiaan.
Limusiinikyytiä tiedossa |
Tunnisteet:
kevätkonsertti,
musiikkiluokat,
Rauhalahti
Lähettänyt
Eevi
Hatsalan kevätmusikaali
Teksti: Sini Tossavainen 8b
Tähtipölyä
Tähtipölyä
Hatsalan ysiluokkien musiikin ja ilmaisutaidon valinnaiset ovat perinteisesti tehneet yhteisproduktiona musikaalin ja tänä vuonna musikaali sai nimen Tähtipölyä. Meidän koulustamme sitä katsomaan kutsuttiin yksi kasiluokista.
Musikaali kertoi yläkoulun päättymisestä ja siitä, mitä nuoret toivovat sen jälkeen tekevänsä. Monen kohdalla karu todellisuus rikkoi unelmien siivet. Vanhemmat riitelivät tai eivät olleet ikinä kotona, toinen tai molemmat joivat, välit sisaruksiin eivät olleet ihan kunnossa tai kaverit jättivät pois porukasta. Moni asia muuttui. Loppua kohti tilanne kumminkin alkoi kohentua ja palaset loksahdella paikoilleen. Vanhemmat sopivat asiansa, sisarusten kanssa alkoi olla helpompaa tulla toimeen ja uusia kavereitakin löytyi entisten ja uusien tuttujen lomasta.
Harmaaltakin pilveltä löytyi kultareunus.
Lähettänyt
Sini
Who Cares
Teksti: Makkonen Venla 7f
Kuvat: Vesa Vainikainen
Polliisit kylässä
Saimme myös kuulla kakkosluokkalaisen pojan ajatuksia poliisin työstä. Ne olivatkin hauskaa kuunneltavaa. Mm. valittelut siitä että ”tytöt tykkäävät poliiseista ja haluaa niiden kanssa naimisiin” sai aikaan nauruntyrskähdyksiä ympäri salia. Saikohan tieto siitä, että poliisin ei tarvitse olla viisas ja että se ei ole oikea työ, jonkun harkitsemaan poliisiksi ryhtymistä?
Kuvat: Vesa Vainikainen
Polliisit kylässä
Perjantaina 17.5 koulullamme vieraili kaksi poliisia. Meille kerrottiin mm. poliisin työstä ja valtuuksista, koulutuksesta sekä
erilaisista onnettomuuksista joita oli sattunut esimerkiksi varomattomuuden
seurauksena.
Kun olimme saaneet kuulla mitä poliisin työhön kuuluu ja mitä poliisin on oikeus tehdä, meille kerrottiin mopoilusta.
Kun olimme saaneet kuulla mitä poliisin työhön kuuluu ja mitä poliisin on oikeus tehdä, meille kerrottiin mopoilusta.
Se olikin tärkeä aihe, sillä varmasti monella minarilaisella on mopo tai
skootteri tai suunnitelmissa hankkia sellainen. Näimme kuvia ja kuulimme
kertomuksia onnettomuuksista joita oli sattunut varomattoman ajelun
seurauksena. Toivottavasti ne saivat oppilaat ajattelemaan omia mopoilu
tottumuksiaan. Seuraava aihealue oli mopojen virittäminen. Se että siitä voi
seurata paljon muitakin kuluja ja seurauksia kuin sakot tai huomautus, yllätti
varmasti monet.
Saimme myös kuulla kakkosluokkalaisen pojan ajatuksia poliisin työstä. Ne olivatkin hauskaa kuunneltavaa. Mm. valittelut siitä että ”tytöt tykkäävät poliiseista ja haluaa niiden kanssa naimisiin” sai aikaan nauruntyrskähdyksiä ympäri salia. Saikohan tieto siitä, että poliisin ei tarvitse olla viisas ja että se ei ole oikea työ, jonkun harkitsemaan poliisiksi ryhtymistä?
Linkit
Tunnisteet:
poliisi,
vierailijat,
who cares
Lähettänyt
Vesa Vainikainen
Uusien seiskojen tutustuminen Minariin
Teksti ja kuvat: Ella Ryhänen 8d ja Pinja Suomalainen 8f
Seuraavaksi luokat lähtivät ruokalaan syömään
yhdessä tukareitten kanssa ja saivat hieman vapaata aikaa kunnes oli aika
lähteä takaisin kotiluokkiin, josta he sitten lähtivät ala-asteille.
Siitä se lähtee
Tiistaina 7.5.
tulevat seiskat tulivat tutustumaan kouluumme. Aula täyttyi uteliaista
seiskoista kunnes salin ovet avattiin, ja kaikki vyöryivät sisään.
Saliohjelma
alkoi rehtorin puheella, jossa hän kertoi seiskoja tulevan useasta eri koulusta
mm. Kurkimäestä, Rytkyltä ja Haapavedeltä. Puheen lopuksi rehtori esitteli
meidät tukioppilaat ja luokkiin jako alkoi. Jaon yhteydessä kerrottiin
luokanvalvoja ja kotiluokka. Tämän jälkeen luokkien tukarit esittelivät ja
kierrättivät luokkia ympäri koulua ja kertoivat perustietoja Minarista. Sitten
tukarit veivät heidät kotiluokkiin ja luokkienvalvojat kertoivat hieman
itsestään ja tutustuivat luokkiin.
Hartikaisen Sari valistaa nuorisoa.. |
Kaikki seiskat
olivat reippaita ja innokkaita, toivottavasti ensi vuodesta tulee yhtä hyvä
kuin tästä tutustumiskäynnistä ja kaikki sopeutuvat uuteen kouluun!
Tunnisteet:
7lk,
tutustuminen
Lähettänyt
Vesa Vainikainen
Kalpalaisia vieraana
Video: Meri Hyvärinen 9b ja Amanda Abdel Hamid 9b
Jukka ja Tommi kannustivat kielten opiskeluun
Jukka Voutilainen ja Tommi Miettinen vierailivat koulullamme ruotsin tunneilla kertomassa omista kouluajoistaan ja rohkaisemassa vieraiden kielten käyttöön.
Linkit
Kalpa
Jukka ja Tommi kannustivat kielten opiskeluun
Jukka Voutilainen ja Tommi Miettinen vierailivat koulullamme ruotsin tunneilla kertomassa omista kouluajoistaan ja rohkaisemassa vieraiden kielten käyttöön.
Linkit
Kalpa
Tunnisteet:
Kalpa,
ruotsi,
vierailijat
Lähettänyt
Vesa Vainikainen
Oppilaskunta järjestää
Teksti: Tuuli Hakkarainen, Venla Makkonen, Oona Oinonen ja Riina Suvela 7f
Kuvat: Heta Ikonen 8a ja Venla Väänänen 8a
Vappuna vapaammin
30.4. oli vappuaatto, jolloin minarilaiset tulivat ilmapalloin ja serpentiinein koristeltuun kouluun. Aamupäivän tunnit olivat normaalisti, ja niiden jälkeen siirryimme kotiluokkiin äänestämään Vuoden Nuoren Minnan.
Ehdokkaat olivat ysiluokkalaisia nuoria, jotka pitävät kirjoittamisesta ja ottivat kantaa asioihin.
Kuvat: Heta Ikonen 8a ja Venla Väänänen 8a
Vappuna vapaammin
30.4. oli vappuaatto, jolloin minarilaiset tulivat ilmapalloin ja serpentiinein koristeltuun kouluun. Aamupäivän tunnit olivat normaalisti, ja niiden jälkeen siirryimme kotiluokkiin äänestämään Vuoden Nuoren Minnan.
Ehdokkaat olivat ysiluokkalaisia nuoria, jotka pitävät kirjoittamisesta ja ottivat kantaa asioihin.
Salissa oli tukioppilaiden järjestämä vappurieha. He olivat koristelleet salia koko aamupäivän. Aluksi kuulimme muutaman ysiluokkalaisen musiikkiesityksen. Ohjelmassa oli monenlaisia kilpailuja. Yhdessä täytyi saada kynä käsiä käyttämättä pulloon ja toisessa taas opettajien täytyi kertoa tarina sana sanalta. Opettaja Tero voitti kilpailun, jossa täytyi puhkaista selän takana oleva ilmapallo käyttämättä käsiä.
Yleisön joukosta valittiin muutama vapaaehtoinen, jotka improvisoivat näytelmän kahdesta My Little Pony -pelistä riippuvaisesta pojasta, joita pelastamaan riensivät kaksi palomiestä, joita pyydettiin ottamaan paita pois, mutta he eivät valitettavasti suostuneet pyyntöön. Keksinsyöntikilpailu oli hidas, mutta lopulta voittaja kuitenkin selvisi ja sai makean palkinnon.
Juhlasta lähdimme iloisin mielin viettämään vappua.
Yleisön joukosta valittiin muutama vapaaehtoinen, jotka improvisoivat näytelmän kahdesta My Little Pony -pelistä riippuvaisesta pojasta, joita pelastamaan riensivät kaksi palomiestä, joita pyydettiin ottamaan paita pois, mutta he eivät valitettavasti suostuneet pyyntöön. Keksinsyöntikilpailu oli hidas, mutta lopulta voittaja kuitenkin selvisi ja sai makean palkinnon.
Juhlasta lähdimme iloisin mielin viettämään vappua.
Tunnisteet:
juhlat,
oppilaskunta,
vappu
Lähettänyt
Unknown
Kuulumisia kirjastosta
Teksti ja kuvat: Sulo Markkanen
Kirjastosedän arkea
Kun ensimmäistä kertaa saavuin koululle kyselemään uutta työkokeilupaikkaani, muistot tulvivat lukioajoilta mieleeni. Muistin kaikki tuskan täyttämät tunnit, kun opettajat yrittivät työntää ruotsin ja matikan oppimäärää aivooni. Muistin ilot ja naurunpyrskähdykset, unohtamatta kaikkia niitä onnistumisen hetkiä, kun sain kurssin läpi tai kaveri kertoi hauskan jutun. Ja sitten muistin, että olen edelleen lukion kirjoilla, eli lukiolainen tässä ollaan edelleen jo viidettä vuotta… 08-vuosikurssin viimeisiä mohikaaneja.
Kirjastosedän arkea
Kun ensimmäistä kertaa saavuin koululle kyselemään uutta työkokeilupaikkaani, muistot tulvivat lukioajoilta mieleeni. Muistin kaikki tuskan täyttämät tunnit, kun opettajat yrittivät työntää ruotsin ja matikan oppimäärää aivooni. Muistin ilot ja naurunpyrskähdykset, unohtamatta kaikkia niitä onnistumisen hetkiä, kun sain kurssin läpi tai kaveri kertoi hauskan jutun. Ja sitten muistin, että olen edelleen lukion kirjoilla, eli lukiolainen tässä ollaan edelleen jo viidettä vuotta… 08-vuosikurssin viimeisiä mohikaaneja.
Olin iloinen, kun huomasin meiningin säilyneen
muuttumattomana. ES pärisi, Sale pysyi toiminnassa vain minarilaisten ahkeran
rahallisen tuen ansiosta ja oppilaat touhottivat iloisesti milloin minnekin.
Kaikki oli kuin ennenkin, vain kasvot muuttuneet.
Rehtoreiden kanssa keskusteltuamme sain pestin kirjasto- ja
kouluavustajana, toimenkuvaan kuului ensisijaisesti pitää kirjasto auki
vähintään kaksi tuntia päivässä. Muuna aikana opettajat saivat varata minua
erilaisiin tehtäviin kirjanpäällystyksestä aina oppitunnin valvomiseen.
Kirjastossa aikani kului kirjoja tosille lainaillen, ottaen
vastaan ja järjestellen takaisin hyllyihin. Lisähaasteena oli aina takkuileva
tulostin, josta oli aina joko muste tai paperi lopussa. Yleisin syy oli
kuitenkin kiireisen ja siksi kärsimättömän oppilaan jatkuva tulosta-näppäimen painaminen, ja ensimmäistä
kertaa elämässäni minulla oli ”EI HÄTÄÄ, MÄ HOIDAN”-tunne, kun joku tuli
hädissään kysymään apua. (Samaa olin tehnyt armeijassakin… olin toimistoaliupseeri!)
Toinen homma kirjastossa oli laittaa vanhentuneita kirjoja varastoon ja siivota
se. Olipa siinä välillä aikaa lukea lehtiä ja kirjoja.
Kouluavustajana kohokohtana oli ehdottomasti päästä
yläkoulun tunneille mukaan, jota ennen opettajat olivat varoitelleet siitä,
kuinka oppilaat yrittävät testata aina uuden henkilön kärsivällisyyttä. Joko
minun pinnani oli erittäin kestävä tai en vain huomannut, mutta omasta
mielestäni nämäkin yläkoululaiset osaavat niin halutessaan olla kohteliaita, ahkeria
ja omatoimisia.
Täytyykin väliin mainita, että ensimmäistä kertaa tunsin
itseni vanhaksi. Nimittäin erästä matikan kaksoistuntia pitäessäni eräs tyttö kysäisi
toiselta ”haetsä sen skoban, nii päästään käymään mäkissä?” Minä siihen tiedustelemaan, että mikä on
SKOBA?
Vastaus tuli, kuin viiltäen ”Siis SKOOTTERI, siis daa, millä
vuosTUHANNELLA sä oot syntyny?” Vastasin syntyneeni 1991
ja tiedustelin, mitä tapahtui sanoille SKODE tai SKÖDE? Jälleen kerran sain vastauksen, mallia
apteekinhylly ”newerheard, siisse on aina ollu skoba!” (Tunsin itseni muinaiseksi…)
Mutta sain kuitenkin oppitunnin jälkeen vielä tunnustusta,
kun samat tytöt tulivat sanomaan että ”siissäoot maailman paras ope, 4ever!” Mumisin
jotain siihen suuntaan, että en ole muuta kuin kouluavustaja. Sain vastauksen
”whatever” ja tytöt lähtivät omaan suuntaansa, jättäen minut hölmistyneen
ilmeen kanssa siihen paikkaan keskelle aulaa.
Näin siis olen ”toukotöitä” tehnyt Minarilla ja pakko sanoa,
että hieno kokemus on kaiken kaikkiaan ollut. Oppilaat sekä lukion että
yläkoulun puolella ovat ottaneet hyvin vastaan ja henkilökunta ollut tosi avuliasta,
neuvoen aina, jos jokin on ollut epäselvää.
Lopuksi kiitän kaikkia kuluneesta kuusta ja toivotan hyvää
kesälomaa sekä paljon onnea kaikille kanssani valmistuville uusille
ylioppilaille.
Toivoopi kirjastosetä
Tunnisteet:
kirjasto
Lähettänyt
Vesa Vainikainen
Biologian tutkimuksia: kalat
Teksti: Joona Ljokkoi 7e
Kuvat: Vesa Vainikainen
"Särki on kala"
Meillä oli tutkimuskohteena särki (Rutilus rutilus).
Jokaiselle oppilaalle jaettiin oma kala. Meidän piti piirtää siitä kuva ja
nimetä evät. Me selvitimme kuva ja nimetä evät. Me selvitimme kaloista painon,
pituuden, iän ja sukupuolen. Tein työn Minna Canthin koulussa biologian
luokassa pulpetin ääressä. Tein työn 23.4. klo 10-12. Käytin preparointisaksia
kalan mahan aukaisemiseen. Aloitin leikkaamisen peräaukosta. Käytin saksia niin
että saksien tylppä pää oli jatkuvasti kalan sisällä. Leikkasin varovasti mahaa
auki kohti kalan päätä ja käännyin kidusten kohdalla selkää kohti ja kun olin
leikannut kidusten ohi niin käännyin pyrstöä kohti. Peräaukon kohdalla
leikkasin alaspäin ja sain irrotettua siististi palan kyljestä. Leikkasin myös
pään auki. Etsimme kaloista suolet, ilmarakon, silmämunan,
aivot, sydämen ja mädin tai maidin. Tutkimme kalan iän suomujen avulla.
Katsoimme suomuja mikroskoopilla ja suomuista erottuvat tummemmat viivat olivat
kasvurenkaita. Yksi sellainen oli yksi vuosi. Punnitsimme kalat puntarilla ja
mittasimme kalan pituuden. Jos kalalla oli mätiä se oli naaras, jos maitia se
oli koiras.
Kuvat: Vesa Vainikainen
"Särki on kala"
Rutilus rutilus |
Tutkimuskohteet. |
Painon mittaus. |
Käytin preparointipihtejä suomujen irroittamiseen. Kalojen
keskipituus oli 16,9 cm ja keskipaino 56 g. Kalojen keskiarvoikä oli 7,4
vuotta. Kaloja oli 11, joista 2 oli koiraita. Koiraita on ilmeisesti vähemmän
tai ne olivat pienempiä ja menivät verkon silmien läpi tai eivät olleet
liikkeellä. Koiraat eivät olleet kovin isoja. Suurin osa säristä oli
suunnilleen samankokoisia ja painoisia ja ikäisiä, joka voi johtua siitä, että
ne on pyydetty verkolla, johon jää vain tietynkokoiset särjet.
Innokkaita tutkijoita. |
Tulosten koontia. |
Suomunäyte iän määrittämiseksi. |
Iän arvailua. |
Yksi kaloista oli nuori, mutta iso. Se johtuu varmaan
ravinnosta, jota se on saanut sitä paljon ja kasvanut. Yksi kala oli pitkä ja
vanha, mutta todella kevyt. Se ei ollut saanut ruokaa tai mäti ei ollut
vielä kehittynyt tai se oli juuri
ulostanut ja sen vatsalaukku oli tyhjä.
Suurin 19.4 cm
Pienin 16 cm
Painavin 69 g
kevyin 27 g
Vanhin 12 v.
Nuorin 5 v.
Naaraskala mätineen. |
Työselostusohjeet. |
Lähettänyt
Vesa Vainikainen
Minarin Iltamat
Teksti ja kuvat: Venla Väänänen 8a ja Heta Ikonen 8A
Musiikkiluokkalaiset konsertoivat
Kaikki musiikkiluokkalaiset vanhempineen kerääntyivät Minna Canthin koulun saliin torstaina 18.4.. Oli Minna Canthin jokavuotisten iltamien aika. Yleensä iltamat ovat olleet syksyllä ennen syyslomaa, mutta tänä vuonna koulun sali oli koko syksyn remontin alla. Vanhemmat istuituivat pöytiin ostettuaan jotain pientä 9A:n kahviosta. Kaikki odottivat illan alkamista, koska oli seiskaluokkalaisten ensi esiintyminen vanhemmille. Illan aloittikin 7A ja 7B. Ilta jatkui luokittain pienryhmä- ja sooloesitysten kanssa. Kaikki esitykset menivät hyvin ja kaikille jäi hyvä mieli. Vanhemmista näki, että he olivat nauttineet illasta ja olivat ylpeitä lapsistaan.
Musiikkiluokkalaiset konsertoivat
Kaikki musiikkiluokkalaiset vanhempineen kerääntyivät Minna Canthin koulun saliin torstaina 18.4.. Oli Minna Canthin jokavuotisten iltamien aika. Yleensä iltamat ovat olleet syksyllä ennen syyslomaa, mutta tänä vuonna koulun sali oli koko syksyn remontin alla. Vanhemmat istuituivat pöytiin ostettuaan jotain pientä 9A:n kahviosta. Kaikki odottivat illan alkamista, koska oli seiskaluokkalaisten ensi esiintyminen vanhemmille. Illan aloittikin 7A ja 7B. Ilta jatkui luokittain pienryhmä- ja sooloesitysten kanssa. Kaikki esitykset menivät hyvin ja kaikille jäi hyvä mieli. Vanhemmista näki, että he olivat nauttineet illasta ja olivat ylpeitä lapsistaan.
Tunnisteet:
iltamat,
konsertti,
musiikki,
musiikkiluokat
Lähettänyt
Venla
Vahvan naisen juhlaa
Teksti ja kuvat: Sini Tossavainen 8b
Video: Vesa Vainikainen
Minnan päivä 2013
Tänä vuonna Minnan päivää juhlistettiin Minna Canthin nimikkokoulussa, meidän koulussamme, melko näkyvästi. Aamulla lippu nousi salkoon trumpettifanfaarin säestyksellä ja kuulimme hienon aamunavauksen, jossa pohdittiin Minnan asemaa kulttuurissamme ja ihan arkipäivänkin asioissa.
Myöhemmin päivälllä paljastettiin uudistetun ruokalamme virallinen nimikyltti. Valitettavasti kaikki oppilaat eivät päässeet seuraamaan tilaisuutta tilanpuutteen vuoksi, mutta paikalla olivat jokaisen luokan puheenjohtajat ja sihteerit, keittiön henkilöston ja tietysti Huvituksen edustajat :) Rehtorimme piti tilaisuudessa pienen juhlapuheen ja lukion ja yläkoulun oppilaskuntien edustajat paljastivat meitä pitkään jännityksessä pitäneen nimikyltin.
Myöhemmin päivällä oli lukiolaisten järjestämä lukumaraton, jossa luettiin paljon tekstejä Minnaan ja tasa-arvoon ja muihin ajankohtaisiin aiheisiin liittyen. Mukana oli myös joidenkin lukiolaisten omia tuotoksia.
Video: Vesa Vainikainen
Minnan päivä 2013
Tänä vuonna Minnan päivää juhlistettiin Minna Canthin nimikkokoulussa, meidän koulussamme, melko näkyvästi. Aamulla lippu nousi salkoon trumpettifanfaarin säestyksellä ja kuulimme hienon aamunavauksen, jossa pohdittiin Minnan asemaa kulttuurissamme ja ihan arkipäivänkin asioissa.
Tyytyväiset emännät ja hienosti toteutettu uusi kyltti. |
Myöhemmin päivällä oli lukiolaisten järjestämä lukumaraton, jossa luettiin paljon tekstejä Minnaan ja tasa-arvoon ja muihin ajankohtaisiin aiheisiin liittyen. Mukana oli myös joidenkin lukiolaisten omia tuotoksia.
Minna Canthin tuotoksia, jotka olivat esillä kirjastossa.
Ohjelmaa piisasi moneksi tunniksi. |
Tunnisteet:
kilpailu,
kirjasto,
ruokala,
VilliVelli
Lähettänyt
Sini
Canthin kautta
Teksti: Ville Sassi
Kuvat: Sini Tossavainen 8b ja Vesa Vainikainen
Canth ja muut kulttuuriset symbolit sitovat minuudet meiksi
Kuvat: Sini Tossavainen 8b ja Vesa Vainikainen
Canth ja muut kulttuuriset symbolit sitovat minuudet meiksi
Minna Canth oli kirjailija, liikenainen ja yhteiskunnallinen
vaikuttaja, joka syntyi vuonna 1844 ja kuoli Kuopiossa 53 vuotta myöhemmin.
Vaikka Canthin ajamat uudistukset esimerkiksi naisten tasa-arvosta koettiin
aikanaan radikaaleiksi ja jopa uhkaaviksi, hänelle alettiin hyvin pian antaa
asemaa erinäisten tärkeiden asioiden edustajana. Canthista tuli kulttuurinen
ilmiö tai symboli.
Meille minarilaisillekin Canth tekemisineen edustaa jotakin
tavoittelemisen arvoista – ei kai häntä muuten koulun nimessä mainittaisi.
Kuopiossa Canthin nimissä ovat muun muassa patsas, katu ja puisto, ja
useampikin yritysnimi viittaa häneen.
Onko Minna vain nimi?
Kyynisesti ajatellen Minna on esimerkiksi kuopiolaisen
kauppakeskuksen nimessä vain nimi. Vielä kyynisemmin ajatellen tämän merkittävän
tasa-arvotaistelijan ja kirjallisuutemme johtotähden nimi on kauppakeskukseen
seinässä siksi, että ihmisten taloudellinen riistäminen sujuisi sutjakkaamin. Ja
onhan se niinkin.
Kulttuuriset symbolit ovat kuitenkin muutakin. Meille
savolaisille esimerkiksi Kallavesi, KalPa, kalakukko ja Canth tarjoavat
vastauksia kysymykseen siitä, keitä me olemme.
Tämä on tärkeää, sillä ihmisenä eläminen on tuon kysymyksen selvittämistä.
Eikä se eläminen ilman vastausta – siis ilman identiteettiä – oikein onnistu.
Klassikon arvon saaneissa teoksissaan Canth käsitteli ihmisenä
elämistä yhteiskunnallisessa kehyksessä. Hänen tarkastelunsa esimerkiksi
lapsityövoimasta tai köyhyydestä eivät ole vanhentuneet. Tämä tarkoittaa sitä,
että teokset voivat edelleen nostaa julkiseen keskusteluun aiheita, joista muut
yhteiskunnan tahot mieluummin vaikenevat.
Johtotähtiä tarvitaan
Kuten sanottu, teostensa lisäksi myös Canth ilmiönä jäi
kiertämään kulttuurin rattaisiin. Niissä hän ei jauhautunut murskaksi vaan
kasvoi yhä isommaksi. Minna Canthille annettiin asema kulttuurisena symbolina,
joka ansaitsee puistonsa ja liputuspäivänsä, sillä hän edustaa jotain tärkeää.
Näitä kulttuurisia symboleita jokainen meistä tarvitsee,
sillä siinä missä kala elää vedessä, me elämme kulttuurissa. Savolaisittain
vaikkapa juuri mainitut Kallavesi, KalPa, kalakukko ja Canth tarjoavat
kulttuurisia johtotähtiä elämän laineissa.
Mikä olennaista, tämä ei vaadi sen enempää KalPan pelissä
käymistä tai Canthin näytelmien lukemista, vaikka molempia voi kyllä suositella.
Kuten entisaikojen purjehtija paikansi itsensä tähdistä (purjehtimatta
tähtiin), mekin paikannamme olennaisen puolen minuudestamme, kun tunnemme alueemme
kulttuuria ja sen johtotähtiä edes jollain tasolla. Samalla ne sitovat minuudet
meiksi.
Ei yksi vaan monta Minnaa
Kulttuurisymboleille tuotetaan jatkuvasti uusia merkityksiä
sukupolvien seuratessa toistaan. Juuri siksi onkin vaikea sanoa mitä tärkeää se
Canth edustaa. Kuopiossakin hänen nimensä on valjastettu niin kulttuuriperinnön
kuin huonekaluverhoilun eteen.
Canthin saamat merkitykset voivat olla siis ylistäviä (kuten
tämä puheenvuoro). Ne voivat olla häntä kaupallistavia (kuten Minna-kauppakeskus)
tai ne voivat olla sarkastisia (kuten möykkäyhtye Minna Cunt, jonka nimen
jälkiosa on kirjoitettu viittaamaan englanninkieliseen slangisanaan naisen
sukupuolielimistä).
Yhteistä kaikille äskeisille on suhde kulttuuriseen
kiintotähteemme, Canthiin. Jopa brutaalin marginaalimetallimusiikin kentällä Canth
näyttää tarjoavan – jotain enemmän.
Lopputuloksena on eräs tapa määritellä klassikko. Canth on jotain,
jonka useat sukupolvet ovat nostaneet arvoonsa. Ja klassikkohan Canth todella
on niin suomalaisen kirjallisuuden kuin yhteiskunnallisen vaikuttamisenkin
saralla.
Hyvää Minna Canthin ja tasa-arvon päivää!
(Teksti on esitetty Minna Canthin päivän aamunavauksena.)
Tunnisteet:
juhlat,
kilpailu,
Minna Canth,
ruokala
Lähettänyt
Vesa Vainikainen
Tuttuja juttuja uusilla nuoteilla
Teksti: Joona Halonen ja Jeremias Korhonen, 7D
Kuvat: Minna Miettinen
Satujen uudelleenversiointi
Satujen uudelleenversiointi
Punahilkka, Prinsessa Ruusunen, Lumikki ja Muumit ovat
melko läpikäytyjä aiheita, paitsi jos ne muuntaa nykyaikaan. Sudesta tulee
kiristäjä ja pahis, Lumikki elikin neljän hyypiön kanssa ja muumeissa
tanssittiin Gangnam Stylea.
Kahdeksannen luokan pitkän ilmaisutaitoryhmän esitys oli hauska ja uudenlainen katsaus satujen maailmaan, jonka suunnittelijoina toimivat lähes kokonaan näyttelijät eli oppilaat. Harjoitukset aloitettiin jo tammikuussa ja niitä jatkettiin läpi kevään, kertoo ilmaisutaidon opettaja Kerttu-Liisa Pirinen.
Kahdeksannen luokan pitkän ilmaisutaitoryhmän esitys oli hauska ja uudenlainen katsaus satujen maailmaan, jonka suunnittelijoina toimivat lähes kokonaan näyttelijät eli oppilaat. Harjoitukset aloitettiin jo tammikuussa ja niitä jatkettiin läpi kevään, kertoo ilmaisutaidon opettaja Kerttu-Liisa Pirinen.
Esitykset olivat lyhyitä ja idea oli selvillä:
huumoria, huumoria ja hieman yllätyksiä. Moneen lyhyeen esitykseen päädyttiin,
koska näyttelijöitä oli niin monta ja jokaisella oli halua lavalle. Näytelmät
olivat siitä jännittäviä, että ikinä ei tiennyt, mikä tuttu satukohtaus
seuraavaksi muunnetaan nykyaikaan ja miten.
"Miitinki" |
Erityisen hauskoja
olivat vahvistetut reaktiot, kuten se kuinka neljä hyypiötä reagoivat
Lumikkiin. Musiikitkin olivat oivasti valittu, oppilaitten toimesta.
Musiikkeihin kuului Knife Partyn Bonfire, PSY:n Gangnam Style, Ain laulain työtäs
tee ja perinteiset muumimusiikit.
Joillain näyttelijöillä oli hieman rekvisiittaa, mutta suurimmalle osalle
sitä ei tarvinnut.
Tunnisteet:
ilmaisutaito,
näytelmä
Lähettänyt
Unknown
Uudet tukarit
Teksti ja kuva: Sini Tossavainen 8b
Uudet tukarit
Uudet tukarit
Haastateltavat: Varpu Falkenberg 7A, Hanne Nanouche 7B, Emmi Kähkönen 7D
Tänä vuonna uusia koulumme sai taas uusia, innokkaita tukareita. Heidän mielestään Minari on mukava ja rento paikka.
"Vapaampi ja rennompi kuin muut koulut."
He hakivat tukareiksi, koska homma vaikutti kivalle ja kiinnostavalle. He toivoivat myös, että saisivat uusia kokemuksia ja kavereita. Myös tapahtumien järjestäminen ja uusien seiskojen auttaminen kiinnostivat heitä.
Tytöt tiesivät hommasta sen, että tukarit esittelevät koulua uusille seiskoille ja järjestävät tapahtumia. Heille oli yllätys, miten vähän opettajat ovat mukana varsinaisessa toiminnassa.
Tulevilta vuosilta he odottavat uusien ihmisten tapaamista ja silloin tällöin pois rutiinista pääsyä. Musiikkiluokkalaisilla Varpulla ja Hannella edessä on vielä esiintymisiä. Sitten parin vuoden päästä edessä onkin jo yläkoulun lopetus.
Emmi, Varpu ja Hanne |
Terveisiä tukareilta:
"Minari on paras koulu, tänne kannattaa tulla. Yläkoulua ei kannata pelätä, ei se ole niin pelottavaa kuin miltä se vaikuttaa.
"Kannattaa hakea tukariksi, sillä tukarina oleminen on mukavaa. Tapahtumien järjestäminen on hauskaa. Työn plussana/miikkana on tuntien missaaminen, esim. ennen koetta ei ole kiva olla poissa tunnilta, mutta ei siitä suurta haittaa koidu."
Tunnisteet:
tukioppilastoiminta
Lähettänyt
Sini
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)