keskiviikko 27. helmikuuta 2013

Mielipidekirjoituksia

Teksti: 8b luokan oppilaita

Tätä mieltä 8b

Uusiin ehdotuksiin, totuttuihin tapoihin tai epämieluisiin muutoksiin on helppo huutaa Buu! tai Höö! Mutta mielipide on oikea mielipide vasta, kun se on perusteltu ja oma ratkaisuehdotus tarjottu.

8B harjoitteli yleisönosastokirjoituksen rakentamista sanomalehtiviikon jälkeen. Tutustu tuotoksiin ja pysähdy miettimään omaa kantaasi.

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Bussiliikenne halvemmaksi

Miksi bussilla liikkuminen ei ole yhtä halpaa Kuopiossa kuin Helsingissä? Miksi se on niin kallista?

Minusta Kuopion bussiliikenne on liian kallis. Miksi sitä suositellaan että liikutaan julkisella liikenteellä, jos se kerta on niin kallista? Kun on täyttänyt  12,  niin Kuopiossa silloin pitää maksaa jo aikuisten lipusta. Eikö sen pitäisi olla vasta 18-vuotiaana? Esimerkiksi Helsingissä se raja on siinä 17-vuotiaan kohdalla ja se olisi hyvä jos olisi näin myös  Kuopiossakin. Kun vaikka joku  13-vuotias nuori on menossa Petoselta Keskustaan niin  hänen pitäisi maksaa siitä yli kolme euroa. Kun taas lastenlippu maksaisi 1.60e. Kuitenkin 13-18-vuotiaat liikkuvat suhteellisen paljon busseilla ja liikkuisivat enemmänkin, jos se olisi halvempaa.

Jos bussiliikenne olisi halvempaa niin nuoria liikkuisi enemmän busseilla ja siitä olisi sitä hyötyä, että vanhempien ei tarvitsisi kuljettaa lapsiaan niin paljon vaan he voisivat antaa vähän rahaa että he menisivät bussilla ja siinä säästyisi luontoa kun ei tulisi turhia saasteita.

Uskon että Kuopion liikenteellekin siitä olisi hyötyä, kun nuoret kulkisivat enemmän busseilla he saisivat enemmän voittoa.

Aleksi Stoilov

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Hyötyä ja iloa oppilasvaihdoista!

Joka vuosi joukko 8- ja 9-luokkalaisia Minna Canthin koululaisia lähtee oppilasvaihtoon Saksaan.
Saksassa ollaan pari viikkoa, 8-luokkalaiset käyvät saksalaisen parinsa kanssa koulussa ja 9-luokkalaiset oppilaat tutustuvat työelämään.

Kaikki halukkaat eivät kuitenkaan mahdu mukaan vaihtoon. Mielestäni oppilasvaihtoja pitäisi järjestää enemmän.

Oppilasvaihdon jälkeen kaikki ovat saaneet kielikylvyn ja tutustuneet hieman erilaiseen kulttuuriin. Lisäksi omasta vaihtoparista voi saada pitkäaikaisen ja hyvän ystävän.

Itseluottamuskin kasvaa, kun asioita täytyy selvittää vaihtoparinsa kanssa eri kielellä. Siispä, vaikka lukujärjestyksen mukainen opiskelu kärsii, voi oppilasvaihdon aikana ohi menneet asiat opetella kotona jälkeenpäin.

Toiveeni on, että rehtorit ja opettajat yrittäisivät muuttaa asiaa niin, että vaihtoja pystyisi järjestämään enemmän.

Roosa Almila

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Mielipide KalPasta

Emme ymmärrä kuopiolaisseuran KalPan toimintaa tänä vuonna. Haluaisimme tietää kuka KalPassa oikein päättää? Onko se KalPan hallitus vai yksittäiset henkilöt? Tätä me savolaiset kiekkofanit tahdomme miettiä.
Esimerkki tapauksia tällä kaudella on ollut, esimerkiksi KalPan entisen päävalmentajan (nykyisen ilveksen päävalmentajan) Tuomas Tuokkolan potkujen antaminen alkukaudesta.

Oliko siinä mitään järkeä? Pelattiin vielä European trophy otteluita ja kaikki jotka ymmärtävät jääkiekosta jotain niin tietävät että European trophy joukkueet ovat kovia vastuksia, muutenkin alkukausi oli alkamassa ja uudet pelaajat jotka eivät olleet kerinnyt vielä löytää joukkueen pelityyliä, jolloin virheitäkin sattui.
Joten KalPan ainut ratkaisu oli näköjään antaa potkut Tuokkolalle.

Myös joukkue oli ihmeissään tästä päätöksestä, kysymys heräsi niin kannattajilla kuin myös joukkueella miksi antaa potkut valmentajalle alkuvaikeuksista? Tuomas Tuokkola teki historiaa, hän oli ensimmäinen suomalainen valmentaja joka ensimmäisellä Sm-liiga valmennuksella voittaa runkosarjan joka oli KalPassa 2011-2012. Tuokkolan tilalle nostettiin päävalmentajan tehtäviin kakkosvalmentaja  Jari Laukkanen. Koska kalPan ”hallitus” kuvitteli että Tuokkola ei saa KalPan peliä kulkemaan.

Mutta nyt pelataan viimeisiä sm-liiga pelejä ja tulossa olisi Playoffit.

KalPa on ollut sarjassa kärkipäässä ja välillä tippunut alaspäin.

Nyt KalPan tilanne on se että tuleeko Playoffeja ollenkaan. KalPa on tällä hetkellä niin sanotussa ”sääliplayereissä”  joista on mahdollista tippua jos samanlaista peliä pelataan.

Niin oliko tämä valmentajan vaihto nyt niin harkittua?
Muitakin virheitä KalPa on tehnyt. Nimittäin  nuorialupauksia päästetään muihin joukkueisiin. Esimerkiksi Riikola ja Saarinen olisivat ollut KalPalle tärkeitä pelaajia.

Mutta onnea Ilves. Me KalPa fanit olemme siirtyneet nyt Ilves faneiksi.

Sofia ja Roosa 8B

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Koululaisten unirytmistä

Useimmat koululaiset ovat samaa mieltä minun kanssani siitä, että koulun pitäisi alkaa myöhemmin. Yläkoululaiset menevät myöhemmin nukkumaan ja nukkuvat pidempään. Se tuntuu itseni mielestä paljon luonnollisemmalta,  koska unta saa vasta joskus puolen yön aikaan. Siispä pitäisi nukkua siis 10 ja se olisi upeaa. Ei se varmaan opettajiakaan haittaisi? Kun koululaiset saavat hyvät, 10 tunnin yö-unet he ovat virkeitä koulussa kiusaamista vähenee ja jaksavat opiskella. Haittoja en näe asiassa, paitsi että aikuiset ihmiset ovat vain tottuneet heräämään aikaisemmin ja menevät aikaisemmin nukkumaan.

Tämä on siis minun mielestäni vain opettajien tyhmä päätös. He päättävät asiat eikä kysy edes mielipiteitä meiltä koululaisilta. Aika itsekästä minun mielestäni ja sen takia oppilaat myöhästelevät koska eivät saa tarpeeksi unta. Sitten opettajat ryntäävät tietokoneellensa ja laittavat Wilmaan merkinnän ,niitä tulee yleensä ainoastaan negatiivisia. Minun mielestäni ei olisi haitaksi kenellekään, siis jos koulu alkaisi 1-3 tuntia myöhemmin.

Lauri Koivistoinen

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Koulupäivät liian pitkiä

Joka päivä kun pääsen koulusta kotiin, olen aivan poikki enkä jaksaisi tehdä oikein mitään. Vaikka pitäisi jaksaa tehdä vielä läksytkin, lukea mahdollisiin kokeisiin, käydä treeneissä ja nähdä kavereitakin.

Melkein joka päivä tässä jaksossa pääsen kolmelta (paitsi perjantaina), menen yleensä kotiin tai suoraan treeneihin. Jos menen kotiin tulee kauhea kiire syödä, tehdä läksyt ja lähteä treeneihin tai nähdä kavereita yms. Kun taas illalla kotiin mennessä joskus kahdeksan jälkeen pitää mennä vielä suihkuun ja lukea niihin mahdollisiin kokeisiin ja plaa plaa plaa. Olen yleensä joskus yhdentoista aikaan sängyssä, joka on ARKIPÄIVINÄ aika myöhäinen, koska herään kahdeksan aamuina kuuden jälkeen. Unta kertyy vain jotain seitsemän tuntia vaikka nuorten pitäisi nukkua vähintään kahdeksan tuntia yössä.

Ihmiselle ei ole loogista herätä kuudelta kouluun (ei varmaan moni poika herää ainakaan niin aikaisiin mutta tytöt on sitten ihan eri juttu), varsinkaan kun sitten se loppuu vasta kolmelta ja joillakin jopa neljältä. Aikaa ei vaan jää mihinkään, hyvä että ehtii hengähtääkkään.

Parannusehdotuksena esittäisin vähemmän läksyjä, kokeita ja vähän lyhyempiä koulupäiviä.
Tiedän että toivettani on aika paha rueta korjaamaan, mutta sanoin oman kantani asiasta.

Ella Mikkonen 8B

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Kouluun lisää käytännön aineita!!!

Mielestäni kouluissa täytyisi olla enemmän käytännön aineita ja lukuaineet tulisi ainakin osittain opettaa käytännön, kokemusten ja ryhmätöitten kautta. Toki esim. matematiikka on liki pakko opettaa ”pänttäämällä”, mutta on näitä aineita muitakin.

Opiskelu käytännön kautta on etenkin oppilaalle mukavampaa ja rennompaa. Oppiminen esim. ryhmätöitä tehden opettaa hyvin, kunhan kaikki ryhmän jäsenet osallistuvat. Lisäksi ryhmätöitä tehdessä oppii myös ryhmätyötaitoja ja pitämään kiinni sovituista asioista, oppiminen tapahtuu mukavammin ja rennosti, mutta silti tehokkaasti.

Myös käytännön aineita saisi olla enemmän. Esim. teknistä, kotitaloutta ja ”rättikässää” saisi olla edes valittavissa enemmän. Tässä maailmassa jossa puhutaan uusavuttomuudesta täytyisi myös koulussa opettaa elämän- ja kädenperustaitoja enemmän.  Missä ovat 80 vuoden päässä ne kiikkutuolissa istuvat villasukkia kutovat tai pikkuleipiä leipovat mummot ja missä ovat ne verstaallaan puutöitä askartelevat papat?

Topias Tammi 8B

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Hymy vähissä

Oletteko huomanneet, miten ankeaa kaupungilla liikkuminen nykyään on? Kävelet kadulla ja vastaantulevat ihmiset tuijottavat maahan tai suoraan eteenpäin. Kaikilla on kiire jonnekin. Kukaan ei katso silmiin, on kuin hymystä ei olisi ikinä kuultu puhuttavankaan. Mikä vikana? Talvimasennus, kiire, ei jaksa… tekosyitä on monia. Totuus on, että nykyään ihmiset hymyilevät aivan liian vähän.

Kävelin tässä eräänä päivänä keskustassa ja koetin katsoa jokaista vastaantulijaa silmiin. Hymyilin, jos sain katsekontaktin muodostettua. Testin tulokset: suurin osa ei katsonut minua edes silmiin, ne harvat jotka katsoivat, tuijottivat minua kuin olisin tärähtänyt kun hymyilin heille.

Miksi tuntemattomille ei voi hymyillä? Onko kyseessä suomalainen tapa/pahe; kukaan ei hymyile minulle, niin en minäkään hymyile niille, vai ihan jokin muu asia? Tuore tutkimus (Saarimaa, Leena-Kaisa, 2012) osoittaa, että katsekontaktin välttely kertoo ahdistuneisuudesta. Ovatko ihmiset nykyään niin ahdistuneita, että silmiin katsominen ja toisten tervehtiminen on suoranainen mahdottomuus?

Minusta olisi mukavaa, jos voisin mennä kaupungille tai kouluun ja ihmiset hymyilisivät, eivätkä vain mulkoilisi toisiaan. Se parantaisi ilmapiiriä huomattavasti. Myönnän, etten itsekään ole mikään ilopilleri, mutta nykyään pyrin hymyilemään ja katsomaan silmiin aina kun kohtaan ihmisiä. Myönnän myös, että unohdan tämän usein. Mutta niin kauan kuin voin vaikuttaa asiaan, pyrin parantamaan ilmapiiriä yksi hymy kerrallaan.

Haastan sinut; tänään, kun olet lukenut tämän tekstin, ole rohkea ja HYMYILE! Hymyile jollekin vastaantulevalle ihmiselle, aina parempi jos et tunne häntä. Ehkä tämä vastaantulija laittaa hymyn kiertämään; kohta koko Suomi on yhtä hymyä!

Nimim. J

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Ongelmia aikatauluissa

Kello on 07:32, juoksen bussipysäkille kunnes bussi menee ohi eikä huomaa minua vaikka heilutan kättäni samalla kun juoksen pysäkille. Myöhästyn koulusta eikä auta muu kuin odottaa seuraavaa bussia joka tulee tunnin päästä. Eikö olekin raivostuttavaa?

Haluaisin sanoa oman mielipiteeni Kuopion bussiaikatauluista. Bussit ovat itse ihan kohtalaisessa kunnossa eikä se ole ensimmäinen asia jota pitäisi ehostaa mutta aikataulut voisivat olla parempia.
Busseja pitäisi lisätä koska monesti aikataulut ovat myöhässä. Monet käyttävät paikallista liikennettä lähes joka päivä. Linjat ovat liian pitkiä yhdelle bussille kuljettavaksi.

Tämä asia on niin yleinen ja harmittaa varmasti jokaista joka kulkee monesti bussilla. Mielestäni olisi hyvä jos panostettaisiin busseihin ja aikatauluihin hankkimalla lisää busseja käyttöön ja lisäämällä kuljettajia ja bussireittejä että jokainen halukas pääsisi helpommin haluamaansa paikkaan.

Ella Kuikka

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Seiskaluokkalaisten ruokailuajat

Uuden ruokalan valmistumisen myötä myös ruokailuajat muuttuivat. Seiskaluokkalaiset tulevat nykyään ruokailuun jo kello 10.45. Tämä on herättänyt hämmennystä ja ärsyyntymistä oppilaissa ja opettajissa. Ruokalassa on ahdasta, meluisaa ja epämiellyttävää toisin kuin ennen. Pöydät ovat täpötäynnä, eikä tuntemattomien vieressä ole kiva syödä. Jonot ovat järjettömän pitkät.

Mitä haittaa siitä olisi, jos seiskat tulisivat ruokailuun vasta 10.55 niin kuin ennen? Opettajat joutuisivat ehkä valvomaan oppilaita enemmän, mutta viimekin vuonna niin tehtiin, enkä ymmärrä miksi toimivaa systeemiä muutetaan. Jonot lyhenisivät, meteli vähenisi ja tunnelma paranisi. Väljässä ruokalassa olisi mukavampi syödä.

Asiaan toivotaan muutosta!

Helmi Soppela 8B

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Seiskojen ruokailu

Seiskojen ruokailu siirtyi uuden ruokalan tultua aikaisemmaksi, samaan aikaan kuin kasiluokkalaisten ruokailu. Siirto oli todella huono, ruokalassa on todella kova meteli, jonot ovat aivan liian pitkiä ja pöydät ovat aina täpötäynnä, lukuun ottamatta muutamia paikkoja siellä täällä.

Mielestäni seiskojen ruokailu pitäisi siirtää taas samaan aikaan kuin se oli ennen ruokala remonttia.
On myös epäreilua se että meillä seiskalla alkoi ruokailu 10.55 ja hyvin se ruokailu toimi silloinkin ja nyt seiskoilla ja kaseilla on samaan aikaan ja se aiheuttaa ärsyyntymistä oppilaissa. Opettajat kyllä joutuisi olla välintunti valvonnassa hieman kauempaan koska yksi välintunti olisi sitten kymmenen minuuttia pidempi, mutta ainakin opettajat kerkeisi juoda kahvit loppuun ja rupatella mukavia ”ihanien” seiskojen kanssa.
Toivoisin että asialle tehtäisiin muutos ja seiskat siirtyisi takaisin kello 10.55 ruokailuun!

N.P.

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Lajittelua

Nykyään lukiessani eri sosiaalisten medioiden uutisjuttuja tai kävellessäni kaupungilla ja jopa jutellessani omille ystävilleni, kiinnitän huomioni usein ihmisten lajitteluun. Yleensä kovin lajittelu kohdistuu ulkopuolisiin ja tuntemattomiin ihmisiin, esim. ’’kato ton tytön hiuksia, näyttää ihan pojalta!’’ tai ’’Toi on se tyttö jonka  näin joskus pussaamassa jotain toista tyttöä... varmaan lesbo’’.

Aluksi huomioni herättää että ihmiset joista he yleensä puhuvat, ovat todellakin tuntemattomia. Outoa miten ihmisiä voi kiinnostaa toisen ihmisen esim. seksuaalisuus, kun hän ei välttämättä ole itsekkään varma kummasta sukupuolesta pitää. Toisena huomioni herättää ulkonäön perusteella tehty arvio ihmisestä, esim. kuinka varakas hän on tai mikä on hänen seksuaalinen suuntautumisensa.

Loppujen lopuksi kaikki saavat itse valita millaista tyyliä edustat tai kummasta sukupuolesta pidät, eikä antaa toisten valita mitä olet.

Elsa Sillman

----------------------------------------------------------------------------------------- 
Lisää valinnaisaineita!

Minna Canthin koululle pitää saada lisää valinnanvaraa lyhyisiin valinnaisaineisiin!!!
Lyhyen valinnaisaineen valinnaislappunen sisältää Minna Canthin koulussa vain viittä eri ainetta: tekstiilityö, puukäsityö, ilmaisutaito, musiikki ja kuvaamataito. Mielestäni siinä on aivan liian vähän valinnanvaraa, valinnaisaineeksi ei saa ottaa esimerkiksi mitään kieltä. Musiikkiluokkalaiselle valinnanvaraa on vielä vähemmän, koska musiikkiluokalla oleva ei voi ottaa musiikkia valinnaisaineeksi, ei pitkäksi, eikä lyhyeksi.

Pari vuotta sitten tämäkin oli mahdollista. Itse kun olen musiikkiluokalla niin en saanut ottaa musiikkia lyhyeksi valinnaisaineeksi vaikka olisin halunnut, koska mikään muu aineista ei kiinnosta minua.
Hyviä vaihtoehtoja lyhyiksi valinnaisaineiksi olisi mielestäni mm. ranskan kieli, saksan kieli, tietotekniikka ja kotitalous. Onhan lukujärjestykset paljon helpompaa tehdä, kun ei ole niin paljon valinnaisaineita ja oppituntien jaot vaikeampia järjestää jos aineita on paljon, mutta mielestäni pari uutta lyhyttä valinnaisainetta ei olisi liikaa pyydetty.

+ Mielestäni pakkoruotsi pitäisi vaihtaa valinnaisaineeksi! Ruotsi on nykymaailmassa niin vähävaikutteinen maa, että ei ruotsin kielellä tee enää mitään. Jätetään pakkoruotsi pois ja keskitytään vaikka englantiin tai saksaan.

Toivon siis, että lyhyitä valinnaisaineita olisi enemmän. Minua tämä muutos ei enää luultavasti hyödyttäisi mutta nykyisiä 7.luokkalaisia se voisi auttaa.

Aaro Kaukonen 8B
-----------------------------------------------------------------------------------------