Tätä mieltä 8b
Uusiin ehdotuksiin, totuttuihin tapoihin tai epämieluisiin
muutoksiin on helppo huutaa Buu! tai Höö! Mutta mielipide on oikea mielipide
vasta, kun se on perusteltu ja oma ratkaisuehdotus tarjottu.
8B harjoitteli yleisönosastokirjoituksen rakentamista
sanomalehtiviikon jälkeen. Tutustu tuotoksiin ja pysähdy
miettimään omaa kantaasi.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Bussiliikenne halvemmaksi
Miksi bussilla liikkuminen ei ole yhtä halpaa Kuopiossa kuin
Helsingissä? Miksi se on niin kallista?
Minusta Kuopion bussiliikenne on liian kallis. Miksi sitä suositellaan että liikutaan julkisella liikenteellä, jos se kerta on niin kallista? Kun on täyttänyt 12, niin Kuopiossa silloin pitää maksaa jo aikuisten lipusta. Eikö sen pitäisi olla vasta 18-vuotiaana? Esimerkiksi Helsingissä se raja on siinä 17-vuotiaan kohdalla ja se olisi hyvä jos olisi näin myös Kuopiossakin. Kun vaikka joku 13-vuotias nuori on menossa Petoselta Keskustaan niin hänen pitäisi maksaa siitä yli kolme euroa. Kun taas lastenlippu maksaisi 1.60e. Kuitenkin 13-18-vuotiaat liikkuvat suhteellisen paljon busseilla ja liikkuisivat enemmänkin, jos se olisi halvempaa.
Minusta Kuopion bussiliikenne on liian kallis. Miksi sitä suositellaan että liikutaan julkisella liikenteellä, jos se kerta on niin kallista? Kun on täyttänyt 12, niin Kuopiossa silloin pitää maksaa jo aikuisten lipusta. Eikö sen pitäisi olla vasta 18-vuotiaana? Esimerkiksi Helsingissä se raja on siinä 17-vuotiaan kohdalla ja se olisi hyvä jos olisi näin myös Kuopiossakin. Kun vaikka joku 13-vuotias nuori on menossa Petoselta Keskustaan niin hänen pitäisi maksaa siitä yli kolme euroa. Kun taas lastenlippu maksaisi 1.60e. Kuitenkin 13-18-vuotiaat liikkuvat suhteellisen paljon busseilla ja liikkuisivat enemmänkin, jos se olisi halvempaa.
Jos bussiliikenne olisi halvempaa niin nuoria liikkuisi
enemmän busseilla ja siitä olisi sitä hyötyä, että vanhempien ei tarvitsisi
kuljettaa lapsiaan niin paljon vaan he voisivat antaa vähän rahaa että he
menisivät bussilla ja siinä säästyisi luontoa kun ei tulisi turhia saasteita.
Uskon että Kuopion liikenteellekin siitä olisi hyötyä, kun
nuoret kulkisivat enemmän busseilla he saisivat enemmän voittoa.
Aleksi Stoilov
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hyötyä ja iloa oppilasvaihdoista!
Joka vuosi joukko 8- ja 9-luokkalaisia Minna Canthin koululaisia lähtee oppilasvaihtoon Saksaan.
Saksassa ollaan pari viikkoa, 8-luokkalaiset käyvät
saksalaisen parinsa kanssa koulussa ja 9-luokkalaiset oppilaat tutustuvat
työelämään.
Kaikki halukkaat eivät kuitenkaan mahdu mukaan vaihtoon.
Mielestäni oppilasvaihtoja pitäisi järjestää enemmän.
Oppilasvaihdon jälkeen kaikki ovat saaneet kielikylvyn ja
tutustuneet hieman erilaiseen kulttuuriin. Lisäksi omasta vaihtoparista voi
saada pitkäaikaisen ja hyvän ystävän.
Itseluottamuskin kasvaa, kun asioita täytyy selvittää vaihtoparinsa kanssa eri kielellä. Siispä, vaikka lukujärjestyksen mukainen opiskelu kärsii, voi oppilasvaihdon aikana ohi menneet asiat opetella kotona jälkeenpäin.
Itseluottamuskin kasvaa, kun asioita täytyy selvittää vaihtoparinsa kanssa eri kielellä. Siispä, vaikka lukujärjestyksen mukainen opiskelu kärsii, voi oppilasvaihdon aikana ohi menneet asiat opetella kotona jälkeenpäin.
Toiveeni on, että rehtorit ja opettajat yrittäisivät muuttaa
asiaa niin, että vaihtoja pystyisi järjestämään enemmän.
Roosa Almila
-----------------------------------------------------------------------------------------
Mielipide KalPasta
Emme ymmärrä kuopiolaisseuran KalPan toimintaa tänä vuonna. Haluaisimme tietää kuka KalPassa oikein päättää? Onko se
KalPan hallitus vai yksittäiset henkilöt? Tätä me savolaiset kiekkofanit
tahdomme miettiä.
Esimerkki tapauksia tällä kaudella on ollut, esimerkiksi KalPan
entisen päävalmentajan (nykyisen ilveksen päävalmentajan) Tuomas Tuokkolan
potkujen antaminen alkukaudesta.
Oliko siinä mitään järkeä? Pelattiin vielä European trophy otteluita ja kaikki jotka
ymmärtävät jääkiekosta jotain niin tietävät että European trophy joukkueet ovat
kovia vastuksia, muutenkin alkukausi oli alkamassa ja uudet pelaajat jotka
eivät olleet kerinnyt vielä löytää joukkueen pelityyliä, jolloin virheitäkin
sattui.
Joten KalPan ainut ratkaisu oli näköjään antaa potkut
Tuokkolalle.
Myös joukkue oli ihmeissään tästä päätöksestä, kysymys
heräsi niin kannattajilla kuin myös joukkueella miksi antaa potkut
valmentajalle alkuvaikeuksista? Tuomas Tuokkola teki historiaa, hän oli
ensimmäinen suomalainen valmentaja joka ensimmäisellä Sm-liiga valmennuksella
voittaa runkosarjan joka oli KalPassa 2011-2012. Tuokkolan tilalle nostettiin
päävalmentajan tehtäviin kakkosvalmentaja
Jari Laukkanen. Koska kalPan ”hallitus” kuvitteli että Tuokkola ei saa
KalPan peliä kulkemaan.
Mutta nyt pelataan viimeisiä sm-liiga pelejä ja tulossa
olisi Playoffit.
KalPa on ollut sarjassa kärkipäässä ja välillä tippunut
alaspäin.
Nyt KalPan tilanne on se että tuleeko Playoffeja ollenkaan.
KalPa on tällä hetkellä niin sanotussa ”sääliplayereissä” joista on mahdollista tippua jos samanlaista
peliä pelataan.
Niin oliko tämä valmentajan vaihto nyt niin harkittua?
Muitakin virheitä KalPa on tehnyt. Nimittäin nuorialupauksia päästetään muihin
joukkueisiin. Esimerkiksi Riikola ja Saarinen olisivat ollut KalPalle tärkeitä
pelaajia.
Mutta onnea Ilves. Me KalPa fanit olemme siirtyneet nyt
Ilves faneiksi.
Sofia ja Roosa 8B
-----------------------------------------------------------------------------------------
Koululaisten unirytmistä
Useimmat koululaiset ovat samaa mieltä minun kanssani siitä,
että koulun pitäisi alkaa myöhemmin. Yläkoululaiset menevät myöhemmin nukkumaan
ja nukkuvat pidempään. Se tuntuu itseni mielestä paljon luonnollisemmalta, koska unta saa vasta joskus puolen yön
aikaan. Siispä pitäisi nukkua siis 10 ja se olisi upeaa. Ei se varmaan opettajiakaan
haittaisi? Kun koululaiset saavat hyvät, 10 tunnin yö-unet he ovat virkeitä
koulussa kiusaamista vähenee ja jaksavat opiskella. Haittoja en näe asiassa,
paitsi että aikuiset ihmiset ovat vain tottuneet heräämään aikaisemmin ja
menevät aikaisemmin nukkumaan.
Tämä on siis minun mielestäni vain opettajien tyhmä päätös.
He päättävät asiat eikä kysy edes mielipiteitä meiltä koululaisilta. Aika
itsekästä minun mielestäni ja sen takia oppilaat myöhästelevät koska eivät saa
tarpeeksi unta. Sitten opettajat ryntäävät tietokoneellensa ja laittavat
Wilmaan merkinnän ,niitä tulee yleensä ainoastaan negatiivisia. Minun
mielestäni ei olisi haitaksi kenellekään, siis jos koulu alkaisi 1-3 tuntia
myöhemmin.
Lauri Koivistoinen
-----------------------------------------------------------------------------------------
Koulupäivät liian pitkiä
Joka päivä kun pääsen koulusta kotiin, olen aivan poikki
enkä jaksaisi tehdä oikein mitään. Vaikka pitäisi jaksaa tehdä vielä läksytkin,
lukea mahdollisiin kokeisiin, käydä treeneissä ja nähdä kavereitakin.
Melkein joka päivä tässä jaksossa pääsen kolmelta (paitsi
perjantaina), menen yleensä kotiin tai suoraan treeneihin. Jos menen kotiin
tulee kauhea kiire syödä, tehdä läksyt ja lähteä treeneihin tai nähdä kavereita
yms. Kun taas illalla kotiin mennessä joskus kahdeksan jälkeen pitää mennä
vielä suihkuun ja lukea niihin mahdollisiin kokeisiin ja plaa plaa plaa. Olen
yleensä joskus yhdentoista aikaan sängyssä, joka on ARKIPÄIVINÄ aika myöhäinen,
koska herään kahdeksan aamuina kuuden jälkeen. Unta kertyy vain jotain
seitsemän tuntia vaikka nuorten pitäisi nukkua vähintään kahdeksan tuntia
yössä.
Ihmiselle ei ole loogista herätä kuudelta kouluun (ei
varmaan moni poika herää ainakaan niin aikaisiin mutta tytöt on sitten ihan eri
juttu), varsinkaan kun sitten se loppuu vasta kolmelta ja joillakin jopa
neljältä. Aikaa ei vaan jää mihinkään, hyvä että ehtii hengähtääkkään.
Parannusehdotuksena esittäisin vähemmän läksyjä, kokeita ja
vähän lyhyempiä koulupäiviä.
Tiedän että toivettani on aika paha rueta korjaamaan, mutta
sanoin oman kantani asiasta.
Ella Mikkonen 8B
-----------------------------------------------------------------------------------------
Kouluun lisää käytännön aineita!!!
Mielestäni kouluissa täytyisi olla enemmän käytännön aineita
ja lukuaineet tulisi ainakin osittain opettaa käytännön, kokemusten ja
ryhmätöitten kautta. Toki esim. matematiikka on liki pakko opettaa
”pänttäämällä”, mutta on näitä aineita muitakin.
Opiskelu käytännön kautta on etenkin oppilaalle mukavampaa
ja rennompaa. Oppiminen esim. ryhmätöitä tehden opettaa hyvin, kunhan kaikki
ryhmän jäsenet osallistuvat. Lisäksi ryhmätöitä tehdessä oppii myös
ryhmätyötaitoja ja pitämään kiinni sovituista asioista, oppiminen tapahtuu
mukavammin ja rennosti, mutta silti tehokkaasti.
Myös käytännön aineita saisi olla enemmän. Esim. teknistä,
kotitaloutta ja ”rättikässää” saisi olla edes valittavissa enemmän. Tässä
maailmassa jossa puhutaan uusavuttomuudesta täytyisi myös koulussa opettaa
elämän- ja kädenperustaitoja enemmän.
Missä ovat 80 vuoden päässä ne kiikkutuolissa istuvat villasukkia
kutovat tai pikkuleipiä leipovat mummot ja missä ovat ne verstaallaan puutöitä
askartelevat papat?
Topias Tammi 8B
-----------------------------------------------------------------------------------------
Hymy vähissä
Oletteko huomanneet, miten ankeaa kaupungilla liikkuminen
nykyään on? Kävelet kadulla ja vastaantulevat ihmiset tuijottavat maahan tai
suoraan eteenpäin. Kaikilla on kiire jonnekin. Kukaan ei katso silmiin, on kuin
hymystä ei olisi ikinä kuultu puhuttavankaan. Mikä vikana? Talvimasennus,
kiire, ei jaksa… tekosyitä on monia. Totuus on, että nykyään ihmiset hymyilevät
aivan liian vähän.
Kävelin
tässä eräänä päivänä keskustassa ja koetin katsoa jokaista vastaantulijaa
silmiin. Hymyilin, jos sain katsekontaktin muodostettua. Testin tulokset:
suurin osa ei katsonut minua edes silmiin, ne harvat jotka katsoivat,
tuijottivat minua kuin olisin tärähtänyt kun hymyilin heille.
Miksi tuntemattomille ei voi hymyillä? Onko kyseessä
suomalainen tapa/pahe; kukaan ei hymyile minulle, niin en minäkään hymyile
niille, vai ihan jokin muu asia? Tuore tutkimus (Saarimaa, Leena-Kaisa, 2012)
osoittaa, että katsekontaktin välttely kertoo ahdistuneisuudesta. Ovatko
ihmiset nykyään niin ahdistuneita, että silmiin katsominen ja toisten
tervehtiminen on suoranainen mahdottomuus?
Minusta olisi mukavaa, jos voisin mennä kaupungille tai
kouluun ja ihmiset hymyilisivät, eivätkä vain mulkoilisi toisiaan. Se
parantaisi ilmapiiriä huomattavasti. Myönnän, etten itsekään ole mikään
ilopilleri, mutta nykyään pyrin hymyilemään ja katsomaan silmiin aina kun
kohtaan ihmisiä. Myönnän myös, että unohdan tämän usein. Mutta niin kauan kuin
voin vaikuttaa asiaan, pyrin parantamaan ilmapiiriä yksi hymy kerrallaan.
Haastan sinut; tänään, kun olet lukenut tämän tekstin, ole
rohkea ja HYMYILE! Hymyile jollekin vastaantulevalle ihmiselle, aina parempi
jos et tunne häntä. Ehkä tämä vastaantulija laittaa hymyn kiertämään; kohta
koko Suomi on yhtä hymyä!
Nimim. J
-----------------------------------------------------------------------------------------
Ongelmia aikatauluissa
Kello on 07:32, juoksen bussipysäkille kunnes bussi menee
ohi eikä huomaa minua vaikka heilutan kättäni samalla kun juoksen pysäkille.
Myöhästyn koulusta eikä auta muu kuin odottaa seuraavaa bussia joka tulee
tunnin päästä. Eikö olekin raivostuttavaa?
Haluaisin sanoa oman mielipiteeni Kuopion
bussiaikatauluista. Bussit ovat itse ihan kohtalaisessa kunnossa eikä se ole
ensimmäinen asia jota pitäisi ehostaa mutta aikataulut voisivat olla parempia.
Busseja pitäisi lisätä koska monesti aikataulut ovat
myöhässä. Monet käyttävät paikallista liikennettä lähes joka päivä. Linjat ovat
liian pitkiä yhdelle bussille kuljettavaksi.
Tämä asia on niin yleinen ja harmittaa varmasti jokaista
joka kulkee monesti bussilla. Mielestäni olisi hyvä jos panostettaisiin
busseihin ja aikatauluihin hankkimalla lisää busseja käyttöön ja lisäämällä
kuljettajia ja bussireittejä että jokainen halukas pääsisi helpommin
haluamaansa paikkaan.
Ella Kuikka
-----------------------------------------------------------------------------------------
Seiskaluokkalaisten ruokailuajat
Uuden ruokalan valmistumisen myötä myös ruokailuajat
muuttuivat. Seiskaluokkalaiset tulevat nykyään ruokailuun jo kello 10.45. Tämä
on herättänyt hämmennystä ja ärsyyntymistä oppilaissa ja opettajissa.
Ruokalassa on ahdasta, meluisaa ja epämiellyttävää toisin kuin ennen. Pöydät
ovat täpötäynnä, eikä tuntemattomien vieressä ole kiva syödä. Jonot ovat
järjettömän pitkät.
Mitä haittaa siitä olisi, jos seiskat tulisivat ruokailuun
vasta 10.55 niin kuin ennen? Opettajat joutuisivat ehkä valvomaan oppilaita
enemmän, mutta viimekin vuonna niin tehtiin, enkä ymmärrä miksi toimivaa
systeemiä muutetaan. Jonot lyhenisivät, meteli vähenisi ja tunnelma paranisi.
Väljässä ruokalassa olisi mukavampi syödä.
Asiaan toivotaan muutosta!
Helmi Soppela 8B
-----------------------------------------------------------------------------------------
Seiskojen ruokailu
Seiskojen ruokailu siirtyi uuden ruokalan tultua
aikaisemmaksi, samaan aikaan kuin kasiluokkalaisten ruokailu. Siirto oli
todella huono, ruokalassa on todella kova meteli, jonot ovat aivan liian pitkiä
ja pöydät ovat aina täpötäynnä, lukuun ottamatta muutamia paikkoja siellä
täällä.
Mielestäni seiskojen ruokailu pitäisi siirtää taas samaan
aikaan kuin se oli ennen ruokala remonttia.
On myös epäreilua se että meillä seiskalla alkoi ruokailu
10.55 ja hyvin se ruokailu toimi silloinkin ja nyt seiskoilla ja kaseilla on
samaan aikaan ja se aiheuttaa ärsyyntymistä oppilaissa. Opettajat kyllä
joutuisi olla välintunti valvonnassa hieman kauempaan koska yksi välintunti
olisi sitten kymmenen minuuttia pidempi, mutta ainakin opettajat kerkeisi juoda
kahvit loppuun ja rupatella mukavia ”ihanien” seiskojen kanssa.
Toivoisin että asialle tehtäisiin muutos ja seiskat
siirtyisi takaisin kello 10.55 ruokailuun!
N.P.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Lajittelua
Nykyään lukiessani eri sosiaalisten medioiden uutisjuttuja
tai kävellessäni kaupungilla ja jopa jutellessani omille ystävilleni, kiinnitän
huomioni usein ihmisten lajitteluun. Yleensä kovin lajittelu kohdistuu
ulkopuolisiin ja tuntemattomiin ihmisiin, esim. ’’kato ton tytön hiuksia,
näyttää ihan pojalta!’’ tai ’’Toi on se tyttö jonka näin joskus
pussaamassa jotain toista tyttöä... varmaan lesbo’’.
Aluksi huomioni herättää että ihmiset joista he yleensä
puhuvat, ovat todellakin tuntemattomia. Outoa miten ihmisiä voi kiinnostaa
toisen ihmisen esim. seksuaalisuus, kun hän ei välttämättä ole itsekkään varma
kummasta sukupuolesta pitää. Toisena huomioni herättää ulkonäön perusteella
tehty arvio ihmisestä, esim. kuinka varakas hän on tai mikä on hänen seksuaalinen
suuntautumisensa.
Loppujen lopuksi kaikki saavat itse valita millaista tyyliä
edustat tai kummasta sukupuolesta pidät, eikä antaa toisten valita mitä olet.
Elsa Sillman
-----------------------------------------------------------------------------------------
Lisää valinnaisaineita!
Minna Canthin koululle pitää saada lisää valinnanvaraa lyhyisiin
valinnaisaineisiin!!!
Lyhyen valinnaisaineen valinnaislappunen sisältää Minna
Canthin koulussa vain viittä eri ainetta: tekstiilityö, puukäsityö,
ilmaisutaito, musiikki ja kuvaamataito. Mielestäni siinä on aivan liian vähän
valinnanvaraa, valinnaisaineeksi ei saa ottaa esimerkiksi mitään kieltä.
Musiikkiluokkalaiselle valinnanvaraa on vielä vähemmän, koska musiikkiluokalla
oleva ei voi ottaa musiikkia valinnaisaineeksi, ei pitkäksi, eikä lyhyeksi.
Pari vuotta sitten tämäkin oli mahdollista. Itse kun olen musiikkiluokalla niin en saanut ottaa musiikkia lyhyeksi valinnaisaineeksi vaikka olisin halunnut, koska mikään muu aineista ei kiinnosta minua.
Pari vuotta sitten tämäkin oli mahdollista. Itse kun olen musiikkiluokalla niin en saanut ottaa musiikkia lyhyeksi valinnaisaineeksi vaikka olisin halunnut, koska mikään muu aineista ei kiinnosta minua.
Hyviä vaihtoehtoja lyhyiksi valinnaisaineiksi olisi
mielestäni mm. ranskan kieli, saksan kieli, tietotekniikka ja kotitalous. Onhan
lukujärjestykset paljon helpompaa tehdä, kun ei ole niin paljon
valinnaisaineita ja oppituntien jaot vaikeampia järjestää jos aineita on
paljon, mutta mielestäni pari uutta lyhyttä valinnaisainetta ei olisi liikaa
pyydetty.
+ Mielestäni pakkoruotsi pitäisi vaihtaa valinnaisaineeksi!
Ruotsi on nykymaailmassa niin vähävaikutteinen maa, että ei ruotsin kielellä
tee enää mitään. Jätetään pakkoruotsi pois ja keskitytään vaikka englantiin tai
saksaan.
Toivon siis, että lyhyitä valinnaisaineita olisi enemmän.
Minua tämä muutos ei enää luultavasti hyödyttäisi mutta nykyisiä 7.luokkalaisia
se voisi auttaa.
Aaro Kaukonen 8B
-----------------------------------------------------------------------------------------