torstai 30. toukokuuta 2013

Canthin kautta

Teksti: Ville Sassi
Kuvat: Sini Tossavainen 8b ja Vesa Vainikainen

Canth ja muut kulttuuriset symbolit sitovat minuudet meiksi


Minna Canth oli kirjailija, liikenainen ja yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka syntyi vuonna 1844 ja kuoli Kuopiossa 53 vuotta myöhemmin. Vaikka Canthin ajamat uudistukset esimerkiksi naisten tasa-arvosta koettiin aikanaan radikaaleiksi ja jopa uhkaaviksi, hänelle alettiin hyvin pian antaa asemaa erinäisten tärkeiden asioiden edustajana. Canthista tuli kulttuurinen ilmiö tai symboli.

Meille minarilaisillekin Canth tekemisineen edustaa jotakin tavoittelemisen arvoista – ei kai häntä muuten koulun nimessä mainittaisi. Kuopiossa Canthin nimissä ovat muun muassa patsas, katu ja puisto, ja useampikin yritysnimi viittaa häneen.



Onko Minna vain nimi?

Kyynisesti ajatellen Minna on esimerkiksi kuopiolaisen kauppakeskuksen nimessä vain nimi. Vielä kyynisemmin ajatellen tämän merkittävän tasa-arvotaistelijan ja kirjallisuutemme johtotähden nimi on kauppakeskukseen seinässä siksi, että ihmisten taloudellinen riistäminen sujuisi sutjakkaamin. Ja onhan se niinkin.

Kulttuuriset symbolit ovat kuitenkin muutakin. Meille savolaisille esimerkiksi Kallavesi, KalPa, kalakukko ja Canth tarjoavat vastauksia kysymykseen siitä, keitä me olemme.

Tämä on tärkeää, sillä ihmisenä eläminen on tuon kysymyksen selvittämistä. Eikä se eläminen ilman vastausta – siis ilman identiteettiä – oikein onnistu.

Klassikon arvon saaneissa teoksissaan Canth käsitteli ihmisenä elämistä yhteiskunnallisessa kehyksessä. Hänen tarkastelunsa esimerkiksi lapsityövoimasta tai köyhyydestä eivät ole vanhentuneet. Tämä tarkoittaa sitä, että teokset voivat edelleen nostaa julkiseen keskusteluun aiheita, joista muut yhteiskunnan tahot mieluummin vaikenevat.


Johtotähtiä tarvitaan

Kuten sanottu, teostensa lisäksi myös Canth ilmiönä jäi kiertämään kulttuurin rattaisiin. Niissä hän ei jauhautunut murskaksi vaan kasvoi yhä isommaksi. Minna Canthille annettiin asema kulttuurisena symbolina, joka ansaitsee puistonsa ja liputuspäivänsä, sillä hän edustaa jotain tärkeää.

Näitä kulttuurisia symboleita jokainen meistä tarvitsee, sillä siinä missä kala elää vedessä, me elämme kulttuurissa. Savolaisittain vaikkapa juuri mainitut Kallavesi, KalPa, kalakukko ja Canth tarjoavat kulttuurisia johtotähtiä elämän laineissa.

Mikä olennaista, tämä ei vaadi sen enempää KalPan pelissä käymistä tai Canthin näytelmien lukemista, vaikka molempia voi kyllä suositella. Kuten entisaikojen purjehtija paikansi itsensä tähdistä (purjehtimatta tähtiin), mekin paikannamme olennaisen puolen minuudestamme, kun tunnemme alueemme kulttuuria ja sen johtotähtiä edes jollain tasolla. Samalla ne sitovat minuudet meiksi.


Ei yksi vaan monta Minnaa

Kulttuurisymboleille tuotetaan jatkuvasti uusia merkityksiä sukupolvien seuratessa toistaan. Juuri siksi onkin vaikea sanoa mitä tärkeää se Canth edustaa. Kuopiossakin hänen nimensä on valjastettu niin kulttuuriperinnön kuin huonekaluverhoilun eteen.

Canthin saamat merkitykset voivat olla siis ylistäviä (kuten tämä puheenvuoro). Ne voivat olla häntä kaupallistavia (kuten Minna-kauppakeskus) tai ne voivat olla sarkastisia (kuten möykkäyhtye Minna Cunt, jonka nimen jälkiosa on kirjoitettu viittaamaan englanninkieliseen slangisanaan naisen sukupuolielimistä).

Yhteistä kaikille äskeisille on suhde kulttuuriseen kiintotähteemme, Canthiin. Jopa brutaalin marginaalimetallimusiikin kentällä Canth näyttää tarjoavan – jotain enemmän.

Lopputuloksena on eräs tapa määritellä klassikko. Canth on jotain, jonka useat sukupolvet ovat nostaneet arvoonsa. Ja klassikkohan Canth todella on niin suomalaisen kirjallisuuden kuin yhteiskunnallisen vaikuttamisenkin saralla.

Hyvää Minna Canthin ja tasa-arvon päivää!

(Teksti on esitetty Minna Canthin päivän aamunavauksena.)