perjantai 12. marraskuuta 2010

Kansainvälistä vaihtoa Saksassa

Teksti ja kuvat: Charlotta Elo 8b ja Vilma tarkiainen 8b

Koulumme Saksan-vaihto 2. - 13.9. 2010

Kokoonnuimme koulun pihalle keskiviikon ja torstain välisenä yönä klo 3.30 ja lähdimme bussilla kohti Tampereen lentokenttää. Kaikki olivat todella väsyneellä, mutta hilpeällä tuulella. Pitkä matka sujui hyvin musiikkia kuunnellen, korttia pelaten ja toisiin tutustuen. Tampereen lentokentän lähtöselvittelyjen jälkeen nousimme innoissamme Ryanairin koneeseen. Lentomatka sujui mielenkiintoisesti… Jännitys kohosi huippuunsa, kun olimme menossa kohti koulua. Koululla meitä oli vastassa uteliaat ja vieraanvaraiset oppilaat, joiden seasta löysimme onneksi myös omat parimme. Söimme koululla maittavan välipalan ja sen jälkeen lähdimme kukin kohti oman parin kotia.

Perjantaina tutustuimme kouluun ja Osterholz-Scharmbeckin keskustaan. Illalla pelasimme yhdessä jalkapalloa koulun isolla viheriöllä.

Viikonloppuna teimme kukin oman parimme kanssa suunniteltuja asioita. Kävimme mm. ratsastamassa, shoppailemassa ja suuressa Heideparkin huvipuistossa.

Heideparkin hurja laite
Maanantaina lähdimme suomalaisporukalla junalla Bremeniin, johon tutustuimme pienemmissä ryhmissä suunnistuksen avulla. Lyhyen vapaa-ajan jälkeen kävelimme Werden Bremen-jalkapallostadionille, jossa saimme hienon opastetun esittelykierroksen, sekä tutustuimme museoon ja fanikauppaan.

Werder-Bremenin uudet pelaajat
Tiistaina olimme koulussa englanniksi pidetyillä tunneilla ja illalla hengasimme McDonaldissa isommalla porukalla.

Keskiviikkona menimme junalla Bremenhaveniin, jossa ihailimme maisemia korkeasta näköalatornista. Sen jälkeen kulutimme vapaa-aikaamme isossa ostoskeskuksessa. Klo 15 nousimme tunnin myöhässä tulleeseen bussiin, joka vei meidät Pohjanmeren rantaan. Saavuimme rantaan tarkoitetusti laskuveden aikaan ja lähdimme kävelemään kohti muutaman kilometrin päässä olevaa saarta. Myöhästyneen bussin takia aikamme loppui ja jouduimme kääntymään takaisin ennen saarta. Näimme matkalla rapuja ja muita meren eläviä. Palasimme retkeltä koteihin noin klo 19.

Torstai-iltapäivällä lähdimme Shamaika-leirikeskukseen yöksi. Leirillä meillä oli järjestetty paljon aktiviteetteja, kuten melomista,tanssimista ja grillausta. Rohkeimmat uskaltuivat jopa uimaan joelle. Tytöt nukkuivat isossa päärakennuksessa saksalaisen opettajan kanssa ja pojat pienessä heinäkattoisessa mökissä Heikki Juutisen kanssa. Aamulla söimme yhdessä aamupalan ja siivoamisen jälkeen lähdimme omilla kyydeillä takaisin koteihin.

Viikonloppu sujui taas omien suunnitelmien mukaan. Yhdessä näimme mm. jalkapallon merkeissä.

Sunnuntain ja maanantain välisenä yönä ennen kello neljää hyvästelimme koululla toisemme ja bussimme starttasi kohti lentokenttää. Lentomatka sujui hyvin, ja Tampereella meidät yllätti kova rankkasade. Bussimatka sujui hauskasti matkaa muistellen. Lähestyessämme Minarin pihaa tunnelma oli korkealla. Koulun pihalla meitä oli vastassa joukko ikävöiviä ystäviä.

Matka oli erittäin onnistunut. Saimme kokea paljon ja saimme myös paljon uusia ystäviä.