Kuvat: Venla Väänänen 9a
Henkilö Maskin takana
9A:n oppilas Riikka Laitinen voitti novellillaan Maski yläkoululaisten sarjan valtakunnallisessa Novelli palaa! -kirjoituskilpailussa. Kilpailu oli Teoksen ja Nuoren voiman liiton järjestämä. Siihen lähetettiin viime keväänä kaikkiaan yli 700 tekstiä.
Voitosta kuullessaan Riikka oli kotonaan nukkumassa. - Yleensä en vastaa tuntemattomasta numerosta tuleviin puheluihin, mutta tällä kertaa päätin vastata. Kun puhelimen päässä oli kirjoituskilpailun tuomari, toimittaja Erkka Mykkänen, menin huoneeseeni ja pyörin vain ympyrää. Tunne oli epärealistinen ja kiitin ainakin miljoonasti, Riikka kertoo.
Puhelun jälkeen hän meni äitinsä luokse ja yhdessä he katsoivat netistä palkinnon: 500 euroa, kirjapalkinto ja kaksi tekijänkappaletta Supernyrkki-antologiasta.
Supernyrkki-antologia on kirja, johon on koottu 20 kilpailuun osallistunutta ansioitunutta novellitekstiä. Riikankin Maski on nyt siis kaikkien luettavana painetussa kirjassa.
Meitä Riikan luokkakavereita kiinnostaa tietää, mistä Riikka sai idean novelliinsa. - Kaikki kysyy tota! Halusin kirjoittaa tarinan tyypistä, josta ei tiedetä mitään ja jolla ei ole näkyvää henkilöllisyyttä. Siitä idea päähenkilöön, katutaiteilijaan. Jos näkee kadulla katutaiteilijan, ois kiva kuulla sen tarina. Musta itsestänikin on hauskaa joskus olla anonyymi, Riikka kertoo.
Pyydämme Riikkaa hieman luonnehtimaan tekstiään. - Jälkeenpäin olen huomannut, että tykkään kirjoittaa kielikuvia ja vertauksia. Maskissa näkyy mm. ensilumihäät, hän täsmentää.
Riikka palkittiin Helsingin kirjamessuilla perjantaina 25. lokakuuta. - Supernyrkin julkistaminen oli tilaisuus. Siellä oli kyllä ihan jumalattomasti ihmisiä. Itse messuilla sain olla tosi vähän, kun minua ja toista voittajaa vietiin koko ajan paikasta toiseen, Riikka kuvailee tunnelmia.
Riikka on nyt 15-vuotiaana saanut julkaistua ensimmäisen tekstinsä. Entä tulevaisuus? - Ehdottomasti haluan kirjoittaa! En kuitenkaan yritä pyrkiä pelkästään kirjailijaksi, mutta haluan kuitenkin kirjoittaa.
Riikan luvalla Huvitus-lehti saa julkaista voitokkaan Maski-novellin. Kiitos Riikka ja onnea hienosta saavutuksesta!
MASKI
Riikka Laitinen
Jos me katsoisimme aiheelliseksi seurata keskellä vilkasta
Biretinkatua esiintyvää katutaiteilijaa viikon ajan, me matkaisimme ensin
neljäkymmentäkolme minuuttia metrolla laitakaupunkiin. Hän, tämänpäiväisen
teeman mukaisesti mustavalkosymmetrian tyyliin pukeutunut ja kasvonsa ja
kätensä maalannut taiteilija, nukkuisi vasten täyttä jätesäkillistä, jonka oli
hakenut piskuisesta kuppilasta ennen lähtöään metroasemalle. Hän hypistelisi
unissaan vastikään ostettua savukeaskillista nukkaantuneen villakangastakkinsa
taskussa, hengittelisi raskaasti ja yskäisisi välillä kuin muistuttaakseen
kanssamatkustajille olemassaolostaan. Kukaan ei silti katsoisi häneen. Ihmiset
eivät välitä kummajaisista.
Matkattuamme reilut puolisen tuntia hän heräisi ja tietäisi
maisemia katsomatta seuraavan pysäkin, vaikkei se olisikaan se jolla hän jäisi
pois. Hänen pysäkillään ei jäisi muita, vaikka se on reitin toisiksi viimeinen
ja metrossa olisi vielä paljolti matkustajia. Ulkona hän sytyttäisi
mintunaromisen savukkeen ja kävelisi eteenpäin kuin sumussa, omiin
maailmoihinsa uppoutuneena. Tai siltä se vaikuttaisi. Oikeasti hän tarkkailisi
ulkopuolisia, olisi alinomaa tietoinen. Kummallisuudestaan huolimatta
katutaiteilija ei yleensä herättänyt muissa näkyvää mielenkiintoa. On silkkaa onnea,
että satunnaiset paikkakunnalle eksyneet turistit ihastuvat hänen
harjoittamaansa taiteenalaan ja tukevat muutamalla hassulla kolikolla, vaikka
saattaahan se olla silkkaa sääliä. Useat turistit puhuvat saksaa, ja juuri he
tukevat katutaiteilijaa eniten.
Lopulta me saapuisimme raihnaiseen lähiöön halpoine
asuntoineen, paikkaan jonne useimmat kaupungin maahanmuuttajat ovat
pesiytyneet. Sinne on myös rakennettu kaupungin pisin kerrostalo, kaiken
kaikkiaan seitsemäntoista rapun verran. Afrikkalaiset ovat ristineet jokaisen
rapun omalla – jostain kummallisesta syystä hoviteemaan liittyvällä –
nimellään, kuten Queen, Buffoon, Court ja Prince. Taiteilijamme asuu K-rapussa,
jossa asuvat ovat omassa leikkimielisessä kerrostalohierarkiassaan tietysti
kuninkaita. Kuninkaiden velvollisuus on myös järjestää tanssiaiset, ja niinpä
K-rapun asuntojen ovet pidetään auki yötä päivää.
Hän, joka asuu kolmannessa ja ylimmässä kerroksessa, ei
kuitenkaan pidä oveaan auki vaan lukitsee sen määrätietoisesti. Hänen ovessaan
lukee Falter, ja asunnosta lemahtaa kerrokseen tupakan ja mustan kahvin tuoksu.
Jos kaiken naapureiden juhlinnan keskellä jäisimme tarkkailemaan sisään
asuntoon postiluukusta, näkisimme suoraan tilavaan ja tunkkaisen
harmaansävyiseen olohuoneeseen, missä hän polttaisi ketjussa
kahdenkymmenenneljän savukkeen askin puolilleen seuraavien tuntien aikana.
Sängyn lisäksi huoneessa sijaitsevat lähes rikkinäiset stereot, joista koko yön
saattaa kuulla herkkää ja kaunista laulua pianon säestyksellä.
Varhain aamulla, afrikkalaisten lopetettua juhlintansa,
taiteilijamme nousisi ja keittäisi itselleen vahvaa kahvia, jonka hän joisi
mustana katsellen ikkunasta ulos kiinnittämättä näkemäänsä juurikaan huomiota.
Kahvin juotuaan hän pyyhkisi rätillä eiliset maalit kasvoiltaan ja maalaisi
itselleen uuden, taidokkaan naamion. Hän lähtisi täysin sonnustautuneena kello
kuuden metroon, polttaisi ehkä matkalla asemalle savukkeen tai kaksi ja
nukahtaisi uudelleen reilun puolen tunnin ajaksi.
Falterissa mielenkiintoisinta ja samaan aikaan tuota
mielenkiintoa mitätöivää on, että hänen jokainen päivänsä on samanlainen
melkein minuuttien tarkkuudella. Toki satunnaisia poikkeuksia on. Mutta
poikkeuksen poikkeusta ei tapahdu koskaan.
Joulukuun neljäntenä Falter näkee senvuotisen
ensilumen. Ensilumi on aina viehättänyt ja inspiroinut häntä, hän ajattelee sen
häinä: kaikki on valkoista, viatonta ja kaunista, mutta koska lumi useimmiten
sulaa, Falter arvelee tärkeimmän unohtuneen joka vuosi. Hääkutsut jäävät
jakamatta, arki on harmaata eikä kukaan osaa arvata häiden olleen
suunnitteilla. Hän ei ole koskaan kuullut kenenkään ajatelleen vastaavaa.
Falter hymyilee ensi kertaa pitkään aikaan miettiessään, kuinka jaksaa joka
vuosi yhtä intensiivisesti nähdä ensilumen syvimmän olemuksen jokseenkin kummalla
tavalla. Koska hänen naamioonsa kuuluu aina yhdistävänä tekijänä, eräänlaisena
tavaramerkkinä, leveä maalattu hymy, tekovirneen suunpielet ulottuvat
huvittuneen hymähdyksen saattelemana luonnottoman pitkälle, miltei paksun
mustan hiuspehkon näkymättömiin. Ei ainutlaatuinen ele häneltä mutta sitäkin
harvinaisempi nykypäivinä.
Biretinkatu yhdeltätoista aamupäivällä on täynnä vanhuksia,
iltavuoroon kiirehtiviä työläisiä ja halpaa lounasravintolaa hapuilevia
nuukailijoita. Onpa myös muutama hupsu turistiseurue. Falter nojaa vasten
korokkeelle asetettua tuolia horisonttia katsellen. Lumi on sulanut. Falter on
varautunut kiskaisemaan knallin päästään kiitokseksi mahdolliselle
hyväntekijälle. Hän laskee auringon elinminuutteja.
Falter hätkähtää tuntiessaan kevyen kosketuksen
olkapäällään. Hento ääni kuiskaa nopeatempoisesti: ”Anteeksi.”
Falter kääntyy katsomaan nuorta miestä, joka on letittänyt
pitkät hiuksensa ja pienen parran ja joka näyttää tyhjentäneen tässä vaiheessa
talvea koko suvun talvivaatevarastot pysytelläkseen lämpimänä. Hänellä on
olallaan nahkainen laukku, josta pilkistää kansio pursuavine
luonnostelupapereineen, joiden kulmat ovat tahriintuneet hiilihankaumilla.
”Nimeni on Pendleton”, nuorukainen jatkaa ja esittelee
pyyntönsä. ”Alan ihmisenä te kaiketi tunnette taiteilijan palavan halun
ikuistaa inspiraation lähde. Teidän sielunne kertoo tarinaa, herra, ja minä
haluan muistaa teidät innoittajana. Sallitteko minun ikuistaa teidät?”
Se on Falterista äärettömän kummallista. Kuka tupsahtaa kuin
vihannesostoksilta konsanaan ahdistellakseen tuntemattomia? Ja vieläpä
ikuistaakseen sielun, joka kertoo tarinaa. Falter tuntee itsensä
erheelliseksi, kun ei osaa nähdä sielua ja sen myötä ihmisen elämäntarinaa
ensivilkaisulla. Hän saa uuden syyn inhota itseään.
Ja hän nyökkää.
Nuorukainen – Penny, kuten Falter ajattelee ensihetkestä
lähtien ollessaan epävarma kuulemastaan nimestä – kiittää ja kävelee
syrjemmälle, erään kahvilan terassipöydän ääreen ja etsii kuvataidevälineensä.
Falter ei vilkaisekaan sinnepäin loppupäivänä.
Iltapäivän viimeisellä tunnilla, oikeastaan vain hetkeä
ennen kuin Falter on poistua kylmäpäisesti paikalta, nuorimies palaa takaisin
mukanaan paperi. Falter katselee vaiti kuvaa itsestään nojailemassa apaattisen
näköisenä tuolia vasten, taivasta katsellen. Hän kuulee erityisemmin huomiota
kiinnittämättä Pendletonin – tällä kertaa hän lukee nimen paperista –
selittävän, kuinka kerran piirrettyään ihmisen hän muistaa ikuisesti jokaisen
omaa tarinaa kertovan sielun ja sen kokemat kolhut. Falter ymmärtää saaneensa
muotokuvan lahjaksi. Hän kiittää hymyilevää muukalaista kädestä pitäen,
sanaakaan sanomatta. Falterin jäädessä pakkaamaan tavaroitaan Pendleton jatkaa
matkaa kaupungin kaakkoisosaan.
Falter katsoo vielä kerran teosta ennen kuin tunkee sen
taskuunsa, ja pysähtyy. Hän huomaa muotokuvassaan varjonsa olevan ikuistettu
perhosen muotoon, perhosen, joka on valmiina levittämään siipensä. Vielä
tarkemmin kuvaa tutkittuaan hän huomaa rahankeruulippaansa eteen asetetussa
lapussa lukevan sanat: der Falter. Vapisten Falter kuuntelee vaistoaan
ensi kertaa vuosiin ja kääntää paperin. Piirroksen takana on puhelinnumero ja
teksti: Sinun sielusi kertoi tarinan haavoittuneista siivistä ja niiden
parantamiseen käytetystä ajasta ja surusta. Ja haavat verestävät yhä. P.
Astuessaan illalla metrosta ulos Falterin ei tee mieli
savuketta. Hän laskee askeleita malttamattomana kotiovelle asti, muttei
tapojensa mukaan siltikään jätä ovea selälleen kuten iloiset naapurinsa. Hän
vääntää stereoiden volyyminappulaa minimille ja keittää kahvia lämpimikseen.
Höyryävän kuuman kahvikupillisen ja vanhanaikaisen puhelimen kanssa hän
asettautuu sängylleen, katselee puhelinta ja muistelee piirrokseen kirjoitettua
numeroa.
Falter painaa vihreää luuria tunnin ja kahdenkymmenenkolmen
minuutin kuluttua.
Muutaman tuuttauksen jälkeen langan päästä vastaa sama ääni,
jolla Falter oli taivuteltu luovuttamaan sielunsa paperille lähestulkoon puoli
vuorokautta aiemmin. Falter hymyilee aidolla korviin ulottuvalla hymyllä koko
puhelun ajan. Keskiyöllä, osapuolien sovittua tapaamisesta seuraavalle
aamupäivälle, Falter nukahtaa kotonaan, ensi kertaa moneen vuoteen.
Linkki:
Kirjoituskilpailun voitto Kuopioon
Linkki:
Kirjoituskilpailun voitto Kuopioon