keskiviikko 28. toukokuuta 2014

7ee runoilee

Teksti: 7e-luokan oppilaat

Minä mietin ...

7e-luokka käsitteli lukukauden lopussa äidinkielen tunneilla runoja. He runoilivat itse joko tietyn kaavan tai aiheen mukaan.

Seuraavassa kolmirivisiä  runoja, jotka noudattavat kaavaa:
1. rivi alkaa sanoilla Minä olen...
2. rivi alkaa sanalla Tuntuu...
3. rivi alkaa sanalla Odotan...



Minä olen Miisa.
Tuntuu hyvältä kun kesä on tulossa.
Odotan että pääsen veneelle uimaan ja makaamaan auringonvaloon.

Minä olen mökki.
Tuntuu että sininen taivas tippuu päälleni.
Odotan että ranta muuttuisi vihreäksi.

Minä olen Belieber.
Tuntuu siltä että Justin on täydellinen.
Odotan näkeväni Justinin lihakset. Jerrykin kävisi J

Minä olen ruoka.
Tuntuu nälkäiseltä.
Odotan lihapiirakkaa.

Minä olen jäätelö.
Tuntuu kesän lämpö.
Odotan talven kylmyyttä, jotta kioski suljetaan.

Minä olen ihminen.
Tuntuu että olisin herätyskello.
Odotan että rupean soimaan, mutta nyt minä lähden kouluun.

---------------------------------------

MEIDÄN KOIRA
Meidän koira ei kyllä nau´u
eikä se kyllä ihan aina hauku.
Meidän koiralle luut maittaa
ei edes ulkopuolinen vieressä haittaa.
Meidän koira osaa tehdä arpia
mutta se ei minulle aiheuta harmia.



---------------------------------------

AAMU
Aamu,
se joka päivän ankea haamu.
Heti kun herään,
juoksen aamupalan perään.
On jano ja nälkä
sekä kipeä selkä,
mutta pakko on herätä,
ettei myöhästymistä tarvitse pelätä.



---------------------------------------

KISSARUNO
se joka sängyn alla makaa
ja karvat kokoaa yhteen kasaan
kissasta ei näy päätä ei häntääkään
koska karvat ovat sekoittaneet hänet väärinpäin



---------------------------------------

PÄÄSIÄINEN
Pääsiäinen on noitien aikaa.
Pääsiäinen on yllätysten taikaa.
Pääsiäinen on suklaamunia.
Pääsiäinen on pukeutumista.
Pääsiäinen on pikkutupsuja.
Pääsiäinen on virvontahupsuja.



---------------------------------------

KEBABIN OSTO
Menen ostamaan kebua.
Ostan sitä mutulta tai manulta.
Siitä en syö salaattia, koska se on pahaa.
Otan normaalin tai kanan.
Tilaan myös Pepsin
ja jälkiruoaksi keksin.

---------------------------------------

JÄÄTELÖTUUTTI
Kesäkuussa sitä voit syödä.
Sulaa se voi, jos et syö sitä äkkiä.
Monta makua, suklaista ja lakua.
Omenapiiraan kaverina lautasella on.
Kesäherkkua ihanaa, niin maistuvaa ja makeaa.
Mökillä istut laiturilla, ja kädessä
pieni jäätelötuutti.

---------------------------------------

KAUHU
Oliot hiipii kuun alla.
Pimeä riipii puun alla.
Pelottaako sinua?
Kolottaako sinua?
Sänkysi alla olen minä.
Sänkysi yllä olet sinä.

---------------------------------------

KEKSI
Mä en keksi
miten vois syödä keksin.
Vois keksiä
miten syödä keksiä.
Jos mä oisin keksiny keksin
niin mä oisin keksiny
miten syödä keksin.

---------------------------------------

KEVÄTRUNO
Pääsiäinen kevään aloittaa ja
vappu perässä seuraa.
Keväällä ihania vaatteita voi käyttää,
kukkien seassa juosta.
Kevät on ihanaa!

---------------------------------------